tisdag

Pär Lindh tillbaka efter nio år med Time Mirror.

image

När The Pär Lindh Project efter nio års tystnad återvänder till progrockscenen med ett nytt album så är det en betydelsefull händelse. Få enskilda personer har betytt så mycket för progrocken efter nittiotalet, både i Sverige och internationellt, som Pär Lindh.

När programförklaringen för albumet lyder så här så stegras förstås nyfikenheten ytterligare:

¨I was determined to make an album that would make a real difference in the world of music today both as far as in using innovative new sound combinations but also to develop new composition idéas and the creation of a new musical direction.¨

Wikipedia skriver så här om Pär:

Pär Lindh är en av grundarna av den svenska symfoniska prog- gruppen Pär Lindh Project.

Innan Pär började spela i band hade han flera olika karriärer: kyrkomusiker, turnerande pianist, solo cembalist, trummis, Hammond organist, jazz och ragtimeartist med mera.

Under 1977 och 1978 spelade han i Antenna Baroque och Vincebus Erupturn, men 1979 bestämde han sig för att lämna rockscenen och enbart ägna sig åt klassisk musik. Han flyttade till Frankrike för att fortsätta denna karriär där.

1989 återvände han till Sverige för att återigen ta upp den progressiva rockens fana och 1991 startade han tillsammans med vänner The Swedish Art Rock Society.

En arrangerad festival blev starten för en ny våg av progressiv rock och artrock. Under denna period gjorde Pär, tillsammans med Jocke Ramsell och Magdalena Hagberg (som tyvärr gick bort under 2007), sitt första album på bolaget Crimsonic -Gothic Impressions.

Pär fortsatte att arbeta med Ramsell och Hagberg, och tillsammans med Nisse Bielfeld och Marcus Jäderholm, bildade de Pär Lindh Project.

1996 släpptes konceptalbumet Bilbo, inspirerad av JRR Tolkiens första bok The Hobbit.

Pär Lindh Project var huvudnumret i 1997 års Rio Art Rock Festival och spelade andra datum i Brasilien och Argentina. Vid slutet av 1997 släpptes Mundus Incompertus.

Efter en turné sommaren 2000 fortsatte PLP som trio - Magdalena, Nisse och Pär, och spelade in ett tredje album Veni Vidi Vici. Under 2002 drabbats bandet av ett bakslag på grund av sjukdom. De kom tillbaka 2004 och började spela in ett nytt album.

2009 ville Pär starta ett nytt band med några ungdomar från trakten där han bort. Bandets namn blev The Willburgers

För att få veta mer om nya plattan och PLP mailade jag några frågor till Pär, vilka han var vänlig nog att svara på. 

Universum Noll: Kan du berätta lite om tillkomsten av det nya albumet? Vad det innehåller och hur det växt fram?

Pär Lind: Man skulle kunna skriva en bok om detta albums tillkomst. Inte mindre är tio olika trummisar har varit inblandade. Och på albumets fyra spår är det en trummis per låt! Sen PLP sprack 2002 så har jag provat åtta olika trumslagare till jag slutligen hittade Al Lewis. Time Mirror består av 4 kompositioner som alla är unika och helt olika varandra. Planeringen för albumet började 2005 när vår tragiskt bortgångna sångerska Magdalena för en tid började bli lite bättre. Sen har det varit en konstant kamp mot olika praktiska svårigheter.

UN: Du säger så här om albumet - “I was determined to make an album that would make a real difference in the world of music today”... Det låter minst sagt lovande. Vad innebär detta konkret? 

PL: Under så många många år har den musik som givits ut nästa uteslutande varit plagiat av tidigare stilar och grupper/artister. Nästa inget nytt har gjorts på många år. Jag kände att innan jag ger ut en ny CD så måste jag hitta ett nytt banbrytande sätt att skriva musik på som inte är baserat på tidigare PLP eller annat. Jag gav mig inte innan jag hittat fyra helt nya stilar av musik. En för varje låt på plattan.

UN: Anknyter Time Mirror till den musik du gjort tidigare? Kommer vi att känna igen ditt sound?

PL: Mitt försök till avvägning är 50/50. Dvs dom som känner gamla PLP kommer att känna igen bandet men med en ny och ibland överraskande stil.

UN: Vilka musiker medverkar på albumet?

image

PL: Vi är nu en trio. Al Lewis sång/trummor, William Kopecky bas och yours truly. Sen har vi Bo Inge Svensson på trumpet och Anders Lagerqvist på violin.

UN: Detta är ditt första album på nio år. Kommentar?

PL: Efter att ha gett 100% för PLP och den progressiva musiken under tolv år (1990-2002) då Magdalenas hjärntumör damp ner som en dråpslag i bandet så kände jag att det var tid för ett break för mig att göra andra saker i mitt liv under några år. När Magdalena tragiskt nog avled i december 2007 så fick jag helt tänka om albumets namn och koncept. Sen har problem på trumstolen försenat CD,n med ca ett år samt att det tog 5 månader att få tillträde till Uppsala Domkyrkas orgel för inspelning etc.

UN: Du har bland mycket annat tonsatt Tolkiens´s Bilbo. Vika har inspirationskällorna till nya albumet varit?

PL: Inspirationen har varit hela mitt livs erfarenheter, däribland en låt som är dedikerad till Magdalena, och alla älskade vänner som gått bort under årens lopp.

UN: Vad anser du om den progressiva rocken av i dag, i Sverige och internationellt? Hur tycker du att genren utvecklats på senare år? Vad tror du händer framöver?

PL: När jag var med och startade Svenska Art Rock föreningen Crimson 1991 hade jag stora förväntningar, vilka till att börja med också infriades. Men från och med cirka 1995 började det kärva, då de band som hade börjat lovande inte kunde toppa sina debutalbum, och det hela internationellt blev mycket av kitch samt evigt tröttande imitationer av Genesis och annan gammal skåpmat. Så jag kände till sist ett behov av att distansera mig från det hela.

UN: Det ryktas om att du planerar en turné. Innebär det vi får se Dig i Sverige?

PL: Al Lewis har bra kontakter med big management i USA efter att ha jobbat med Dolly Parton och Chris Iisak bara för att nämna några. Så idén är att först göra en USA turné sommaren 2011 och sen får vi se. Några spelningar i Europa blir det säkert.

UN: Vilket är 2010 års bästa album?

PL: Inte hört något som förtjänar en sådan titel tyvärr.

UN: Något annat som du vill dela med Universum Nolls läsare?

PL: Ge Time Mirror en chans! Jag tror ingen sann proggare kommer att bli besviken.

Tack Pär för intervjun. Ser fram emot att lyssna på albumet. Det där med att Uppsala Domkyrkas orgel används gör ju inte nyfikenheten mindre.

Köp Time Mirror här.

PLP,s hemsida & myspace.

.