måndag

Grattis Kjell Alinge (+ tv & radiotips)

image

Radiogeniet Kjell Alinge fyller 70 i dagarna. SVT och SR firar honom med specialprogram. Universum Noll instämmer i hyllningskören. Om den här världen inte varit så totalt uppfuckad så skulle Kjell Alinge vid det här laget varit chef för hela Sveriges Radio-koncernen. Eller ännu hellre: stadsminister.

Jag tillhör dem som följt mannens gärning genom alla år. När jag gick på högstadiet lyssnade jag på Hemma Hos-programmen (som sändes i P3 sen kvällstid åren 1971-76). Detta var alltså under min mest formbara tid, en tid då jag var som en lerklump som bara väntade på att knådas. Jag letade förebilder och hjältar, och jag hittade de bästa som fanns att få: Janne och Kjell. 

Jag vill påstå, faktiskt, att Hemma Hos-programmen i hög grad påverkat min imageutveckling som människa och danat min personlighet. Att jag fortfarande inombords bär med mig den anda som genomsyrade programmen. Det vill säga sund galenskap, rebelliskhet, allmänt gränstänjande, ett ifrågasättande av ”god smak”, auktoriteter, normer, föråldrade tankesätt och kälkborgerliga värderingar.

Till detta kan läggas att de båda hade en vidunderlig språkbehandling, tajming och givetvis en subtil och oöverträffad humor. Här intervjuas Kjell om programserien.

Man talar inte så ofta om musiken som spelades mellan de talade inslagen i Hemma Hos. Men den var vald med omsorg och ofta lika halsbrytande som sketcherna. Hatfield and the North är ett exempel i högen. Och jag glömmer aldrig när de sist i ett av programmen spelade en hel albumsida av Arthur Browns Galactic Zoo Dossier. Jag länkar till albumet i dess helhet näst längst ned i inlägget (youtube). Om du inte hört detta mästerverk så får du det i hemläxa till nästa gång du besöker bloggen.

Undrar om spellistorna från Hemma Hos finns kvar på radion? Skulle vara kul att se dem.

Vart Janne Forsell tog vägen vet jag inte, men Kjell fortsatte med Eldorado, som också var banbrytande radio, men på ett helt annat sätt än Hemma Hos. Från det programmet minns jag särskilt tåten I Think A Man Will Hang Soon, med Rupert Hine. Hines album Immunity spelades så flitigt i programmet att Hine på nästa album fanns sig föranlåten att tacka. Thank you Kjell Alinge for taking Immunitu to Eldorado, skrev han. Youtube-länk till låten i fråga här.

Hela Hemma Hos-boxen finns förresten på Spotify. Ligger allra längst ned i inlägget.

Det här är min favorit - Kjell Alinge & Janne Forssell – Jag har rätt och ni har fel - påbud från Byråkratpölsebyrån.

SVT,s hyllningsprogram från K-Special finns här (t.o.m. 15 september).Jag begriper inte varför man har larvat sig med så mycket specialeffekter i programmet, i stället för att koncentrera sig på vad Kjell har att säga och utan krusiduller förmedla hans bakgrund och radiohistoria. Minst halva programmet består av diverse hysteriska animationer. Trots detta sevärt.

Här är radions tvåtimmars-hyllning: Det bästa ur Eldorado – en hommage till Kjell Alinge på hans 70-årsdag:

Lyssna: Det bästa ur Eldorado - Kjell Alinge 70 år 20130816 22:00

Arthur Browns Kingdom Come: Galactic Zoo Dossier (1971)