tisdag

Grattis Kjell Höglund!

image

Universum Noll instämmer i den unisona hyllningskören till Kjell Höglund, som fyller 70 i dag.

Sveriges Radio bidrar med en dokumentär, “Ett liv är kort - om artisten Kjell Höglund”:

Och i P1 morgon intervjuas intervjuaren:

Här är Kjells hemsida. Notera att hans böcker finns för gratis nedladdning.

Rötterna blir starka när det blåser
luften blir friskare när åskan går
det blåser på Genesarets Sjö
och likaså på Galleri Bleue
Dina kyssar smakar smultron och mjölk
drömmen ska brinna om ett annat liv
låt ditt hjärta slå ett extra slag
låt oss hoppas att det snart blir dag
Mina minnen är som körsbär i punsch
och det rinner som en flod i min inre värld
låt mig gråta, låt mig vara i fred
och bränna mina böcker som ved
Jag ser framåt, jag ser uppåt, jag är varm
det förflutna tornar upp som en ouvertyr
våra liv blir till sist i harmoni
med den värld vi har ett leva i
Får jag se, låt mig känna, kan jag tro
har jag mod att försvinna i en tyst minut
jag ser fyrar blinka här från min balkong
tänk på mig nån enstaka gång
Vi är många som är här på vernissage
och vi dricker lite portvin och tuggar kex
det blåser på Genesarets Sjö
och likaså på Galleri Bleue
Det är roligt att så många ville komma
drömmen ska brinna om ett annat liv
vi visar några målningar i blått
men konstnären har visst redan gått
Mitt yttre är en vitmenad grav
i mitt inre är det fullt med de dödas ben
det blåser på Genesarets Sjö
och likaså på Galleri Bleue
Kan du minnas vår sommar i Palalda
hur vi målade i olja och skrattade så gott
jag kan höra åskan mullra i det blå
och det blåser så jag knappast kan stå
Jag ska göra några sista kalkyler
och studera förloppet i ett experiment
om förändringarna stöder teorin
så kan vatten förvandlas till vin
Jag har funnit några papper i en grav
det är bortglömda rester från en svunnen kultur
jag vill tyda dessa gamla fragment
som om ingenting väsentligt har hänt
Säg, hur många sekunder har jag på mig
innan dimman förhindrar mig att komma iväg
kan det möjligen förhålla sig så
att det redan är för sent att gå
Jag har packat personliga artiklar
jag har skrivit ett brev till den det vederbör
jag ska göra vad jag kan och lite till
och sedan får det bli som det vill
Jag går ner mellan sfinxens båda framben
för att möta det öde som är skräddarsytt
Egyptens drottning väntar i sin loge
och hon fingrar på en silverbrosch
Jag ska stilla alla stormar i min själ
bara dyningar ska gunga i godan ro
i mitt sinne ska orkanerna dö
vackert väder på Genesarets Sjö