onsdag

Spotify spellista: Så länge're svänger

Patrik Stigsson:
image
Schizofrantik
Tro det eller ej, här kommer något så ocoolt och gammaldags som en Spotify spellista. Den består av fritt flytande musikaliska associationer vars enda syfte är att få din vardag att svänga. 

För att citera Mikael Rammel i Så länge´re svänger (Extravaganza 1968): 

Jag lovar dig att du ska nångång förstå - varför jag alltid skivan låter gå - och varför jag inte av den stänger - Hur skulle jag kunna göra det min vän - Så länge´re svänger 

Notera särskilt inledande, tyska Schizofrantiks tiominutare The Knight On The Shark Beside The Ship Which Is Not Sunken Yet. En blandning av av Zappa när han är som bäst, King Crimsons Thrak och någon sorts jazz-rock. 

Hela Schizofrantiks album Knight on the Shark från 2013 rekommenderas varmt. Att vissa partier låter rakt av plankade från nämnda KC,s Thrak gör liksom inget. Sången kunde de dock lämnat därhän. 

Vienna Circles Silhouette Moon är 13 minuter traditionell episk progrock. (Gott så, men Camel gjorde det bättre). 

Ut Gret är ett sant dynamiskt band från usa. Från samma land kommer Secret Chiefs 3. Båda grupperna rör sig i genren RIO/ Avant-Prog. 

Iamthemorning är några snälla ryssar som varken hotar Ukraina, Gotland eller världsfreden. Tvärtom.
image
Iamthemorning
På listan dessutom en del svävande syntar, viskningar & rop, fågelsång, Keith Emerson och annan förstklassig underhållning.

Håll till godo: