måndag 25 oktober 2010

Konsertrapport: The Wolf Verine & Gösta Berlings Saga, Borås Konstmuseum 21 okt, 2010.

Hur får man folk i Västra Götaland att inse sitt eget bästa och gå man ur huse för att se två av Sveriges i dag mest spännande band spela live? Ja inte vet jag, men om Andrea Radelli från Milano i Italien tog sig hela vägen till Borås enkom för att se och höra hans favoritband Gösta Berlings Saga, så borde nog några fler ifrån närområdet kunnat pallra sig dit.

TWVFörsta bandet on stage var The Wolf Verine från Borås. Det här är ett band som spelar en ny typ av progressiv rock - yngre musiker som med dödsförakt hänsynslöst blandar jazz, progressiv rock, cabaretmusik och vad fan som flyger in i deras huvuden.

Sättningen var gitarr och sång, tenorsaxofon, bas och trummor. Det var öronbedövande högt, det var intensivt, det utfördes med total närvaro och var spetsat med en underbar respektlöshet.

Någon i publiken tyckte The Wolf Verine lät som en blandning mellan Syd Barrett och King Crimson. En i mitt tycke träffande beskrivning då jag själv bara satt och väntade på att en cover på 21st Century Schizoid Man skulle dyka upp. På den våglängden befann vi oss alltså.

twv 2

Bandet vägrar att låta sig inplaceras i någon kategori, men kan gå med på att man spelar progressive, dynamic rock with elements of jazz, och att musiken man gör befinner sig i gränslandet mellan The Mars Volta, Jeff Buckley, Queens Of The Stone Age, King Crimson and Miles Davis 70´s fusion-jazz-funk albums.

Gruppen spelade tre låtar:

  1. Can We All Step Aside?
  2. To Weave
  3. Legs In Smithereens.

John K: Vocals, Guitar Andrej H: Bas Joakim S: Guitar Nicklas K: Drums

Den här gruppen kommer det att bli mycket intressant att följa framöver. Läs mer och lyssna på deras Myspace.

gbs

Huvudakten denna kväll var Gösta Berlings Saga från Stockholm, som enligt egen utsago representerar the new shape of progressive rock. Bandet har med sina två album Tid Är Ljud (2007) och Detta Har Hänt (2009) etablerat sig som ett av de förnämligaste banden i den globala progrockmiljön. Något som erbjudandet att medverka på nästa års Nearfest i USA tydligt vittnar om.

Man håller som bäst på med album nummer tre, som planeras att släppas våren 2011.

Musiken Gösta Berlings Saga gör är instrumental och vilar tungt på en urgimageammal svensk (folk)musik tradition. Man säger själva i en intervju från 2009 att ”Det primära är att göra fin musik. Och det som är fint är de nordiska melodierna, musik med “en svensk ådra”. Ett påstående som alla som hörde bandet i torsdags kan instämma i. Sorgsenheten i Sortaregatan 3 från senaste albumet till exempel kan nog bara åstadkommas av musiker från vårt land.

detta_har_hant_cover_550px

På en resa bakåt mot källan till den svenska ådra gruppen talar om skulle första stoppet kunna vara 90-talet och Änglagård. Ett symfoniskt progrockband vars album Hybris och Epilog hyllas som mästerverk. En annan grupp som måste namnas är Anekdoten, vars första album från 1993 rentav bär titeln Vemod.

Sedan vidare till i 80-talet och gruppen Thirteen Moons. Där hittar vi samma känsla av äkta svenskt vemod i musiken. Nästa anhalt blir 70-talet och grupper som Kebnekajse och Fläsket Brinner. Vi stannar till i 50-talet och Lars Gullins Fäbodjazz.. Därefter ett långt kliv tillbaka till tidigt 1800-tal och Horgalåten, den som var så trollbindande att den fick ungdomar att dansa sig till döds.

Det var inte så många som dansade på Borås Konstmuseum, men att man skulle kunna dansa ihjäl sig till GBS,s musik är jag övertygad om. Det sväng de två slagverkarna stundtals piskade upp fick konstmuseets installationer att skaka. Även de andra instrumenten, gitarr, bas och klaviaturer arbetade ofta på ett utpräglat rytmiskt sätt.

Mellotron, minimoog, basgitarrsträngar smekta med stråke och en skog av slagverksinstrument var de stämningsskapande ingredienserna. Med andra ord - en synnerligen minnesvärd musikalisk afton.

Hade musiken nått fram till Pinocchio nere på Allégatan så hade nog inte ens han kunnat undgå att börja svänga på lemmarna, så staty han är.

Låtlista

  1. Sortaregatan 3
  2. Fem Trappor
  3. Bergslagen
  4. Tog Du Med Dig Naturen ?
  5. Kontrast
  6. 3-4-5 (ny låt)
  7. Västerbron 05.30
  8. Svenska Hjärtan

Einar Baldursson - Guitars
David Lundberg - Fender Rhodes
Gabriel Hermansson - Bass Guitar
Alexander Skepp - Drums & Percussion Mattias Olsson – percussion, keyboards

Gösta Berlings Saga på Myspace.

Spotify - Gösta Berlings Saga, Änglagård, Anekdoten. Kebnekajse – Horgalåten, Lars Gullin – Fäbodjazz

DSCF0918 Andrea Radelli hade åkt från från Milano i Italien för att se och höra Gösta Berlings Saga

image

Iakttogs rytmiskt röra på huvudet i torsdags kväll.

2 kommentarer:

Pär sa...

Ojoj, jag blir inte lite avundsjuk på dig. Synd att det är så långt till Borås från Söderhamn annars hade jag också vart i publiken. Extra kul att Mattias Olsson gjorde ett inhopp.

Universum Noll sa...

Ja, du missade nåt! Synd över huvud taget att det inte finns en mer aktiv live-scen för progressive i vårt land. Vi har en lång rad band i världsklass men egentligen inte några större möjligheter för dem att spela live på hemmafronten. ---(Mattias Olsson från Änglagård för dom som inte vet - läs mer här - http://en.wikipedia.org/wiki/Mattias_Olsson_(musician)