lördag

Yes Lisebergshallen - före

images

Göteborg och Lisebergshallen i afton är sista anhalten på Yes pågående turné. Men man har planer på en fortsättning med den aktuella lineupen, vilket fram går av denna artikel. Squire har dessutom tidigare sagt att han vill se ett album med nyskrivet material från denna lineup.

I takt med att jag tagit del av de positiva publikrapporterna från den pågående turnén har mina förväntningar på kvällens evenemang skruvats upp, och så här klockan 10.36 är jag riktigt förväntansfull. Kanske det gamla uttrycket det var bättre för kommer på skam?

Svårt att inte bli smittad av t ex nedanstående citat:

Saw YES in Dublin in November and I encourage everyone with a passing interest in the band to go and check them out. The band has great chemistry, plays as tight and eenergetic as anytime during the last decade and the Drama material is worth the price of entry alone. Benoit is a revelation and IMHO a perfect replacement for JA. I do hope they record a new album, but for the time being, the live show is definitely a must-see.

images (1)

Så låt oss i afton bortse från allt uppenbart och anat groll mellan forna och nuvarande medlemmar i denna underbara grupp, och bara njuta. Medan jag skriver detta lyssnar jag på Southside of the Sky. En nästan övergjordiskt  bra låt!

För att inte tala om Long Distance Runaround och Heart of the Sunrise och Siberian Khatru och …

Och jag tänker att de som åstadkommer sådan musik har senare rätt att göra bort sig rätt rejält utan att förlora ansiktet…

Det här är vad det rapporterats att man spelar i kväll:

Siberian Khatru
I've Seen All Good People
Tempus Fugit
Onward
Astral Traveller
And You & I
-----
Your's Is No Disgrace
Mood For A Day > The Clap
Owner of a Lonely Heart
Machine Messiah
South Side of the Sky
Heart of the Sunrise
Roundabout
Starship Trooper

Nedan ett youtubeklipp som trots handhållen kamera och skymd sikt ger en bra bild av vad det kommer att handla om i kväll: