måndag

HOLLAND MAJ - JUNI

Vi kom till Oma (som betyder mormor) i Nijmegen torsdag morgon efter att ha turats om att köra hela natten. Sov länge, tog en promenad till stan, käkade middag och såg på kvällen Holland - Danmark spela 1-1 i en medioker vänskapsmatch.

På fredagen åkte Ilse med Ester till en kompis i Hilversum Jag tog tåget till Amsterdam. Funderade först på att använda karta, men bestämde mig för att flanera planlöst. Jag har varit i stan så pass många gånger att jag hittar ganska bra. Hamnade på Bloemenmarkt där jag köpte dahlior till trädgården och tre bonsai-träd. Fortsatte via Liedsepalein till Museumplein. Stedelijk, museet för modern konst, som är ett måste i Amsterdam och där jag genom årens lopp haft oförglömliga konstupplevelser, var stängt för renovering. Fikade i stället och besökte världens bästa nu levande skivaffär, Concerto, på Urechtestraat.

Hittade senare en indisk restaurant som verkade lovande och bar det förpliktigande namnet Tagore. Det blev dock en trist upplevelse med en Rogan Josh som lika gärna kunde varit någon holländsk stuvning.

På lördagen hade Ilses bror Peter sin femtioårsfest, eller 150-årsfest eftersom det var tre kompisar som firade tillsammans. Levande musik, gratis vin och öl och tacobuffé. Pratade musik med André som är Ilses systers man.

På söndagen gick vi till Heilge Land Capel och firade katolsk mässa. Tog nattvarden och fick syndernas förlåtelse.

Ju mer tid jag tillbringar i Holland desto fler skillnader hittar jag mellan detta land och vårt. Det mest tydliga exemplet är förstås den fria cannabisrökningen. Men det är bara toppen på isberget. Holland vimlar tex också av cyklister - men ingen bär hjälm. Den svenska debatten om lagstiftning på området förefaller avlägsen.

En annan skillnad är att det i Holland fortfarande finns bra skivaffärer. Välsorterade och atmosfärrika. Såna som förr i tiden fanns även i Sverige, om någon nu minns dem. ( De dog på grund av olaglig nedladdning).

I Nijmegen finns tre guldgruvor. Den ena är Kroese, en förträfflig skivaffär med kunnig personal, extrapriser, ett utbud där även smala artister är representerade, möjlighet till lyssning och en välmatad dvd-avdelning (där man säljer musik-dvd, inte spelfilm).

Den andra är bokaffären Dekker van der vegt. Stor som halvannan fotbollsplan med ett runt café i mitten. Man kan plocka till sig en bunt tidskrifter och böcker och slå sig ned med en kopp kaffe. Innan man vet ordet av har två timmar gått.

Den tredje heter De Blauwe Druif (Den blå druvan), och är en vin & spritbutik som flera år i rad fått utsetts till Nederländernas bästa. Här finns bland annat en exklusiv vin- och whiskykällare där man kan provsmaka och få personlig vägledning.

Oma (som fyller 80 nästa år) och hennes pojkvän som vi kallar Opa Jan (som är 91 ½) följer med oss hem till Sverige. Dom stannar fem dagar och firar Esters sjuårsdag med oss.

Vad jag har köpt?

Vin - Oude Kaap - rött och vitt


Whisky: Laphroaig 75 cl. 10 år.

Öl: Herzog Jan, Hoegaarden Gand Cru (http://www.hoegaarden.com/)

Bok: Vikram Chandra: Sacred Games (Indienmiljö, givetvis)

Musik: Gentle Giant Playing the Fool (det är tredje gången jag köper den. Har den för det först på vinyl, för det andra på oremastrad cd. Den jag nu köpte är remastrad och innehåller som bonus ett dvd-spår - en live upptagning från belgisk tv 1974).

Bok jag läst:

Pillret av Ingrid Carlberg. ”En berättelse om depressioner och doktorer, forskare och Freud, människor och marknader”.