onsdag

DEN MÖRKA MATERIEN

Ester har blivit en hängiven ljudbokslyssnare. Både i mp3-spelaren och i hennes egen lilla stereo. Hon startar direkt på morgonen och hade vi inte begränsat henne hade hon lyssnat oavbrutet hela dagen. När vi säger att hon måste ta en paus gråter hon hejdlöst.
-Det blir inte alls för mycket, snyftar hon.

Jag antar att detta intresse bland annat kommer från att jag förmedlat till henne att det är livsviktigt att lyssna. Jag går ju med lurar eller lyssnar på radio eller musik större delen av tiden. Det är så hon har sett mig i alla år. Hon har lyssnat på alla Narnia böckerna två gånger. Och nu är det Guldkompassen som gäller. Hon älskar den. Själva kompassen, Alethiometern, finns på nätet och hon besöker den och undersöker den parallellt med att hon lyssnar. Hon ställer frågor till den och det är oerhört intressant att höra henne tolka symbolerna och svaren.

-Ett rött äpple betyder förgifta, säger hon

Man kan också få en egen Daimon på nätet, genom att svara på ett antal frågor. Jag fick en tvättbjörn. Ester en schimpans. Hon vet att det är tre delar och ser redan fram mot del två - Den skarpa eggen.

Esters intresse har gjort att jag själv långt om länge förstått dessa böckers storhet. Idémässigt är de enastående. Tanken med själen som Daimon i en värld och inne i oss i vår värld är förträfflig. Plus en mängd andra spännande idéer och uppslag som tilltalar en gammal sf-nörd som mig. Personbeskrivningarna är dessutom goda. På minussidan är dock att han ofta är alltför mångordig, långrandig och omständlig. Böckerna kunde ha varit en bra bit kortare. Det är betydligt lättare att ta till sig böckerna genom att lyssna än att läsa. Jag är inte bekant med all ny fantasy som produceras men för mig framstår Pullmans trilogi som den ultimata äventyrsfantasyn.

Barnes and Nobles delar min uppfattning:
The trilogy of novels Philip Pullman published between 1995 and 2000 brought into being one of the most alluring imaginative worlds in modern literature.

Jag har haft Den skarpa Eggen i öronen under vårgrävning i trädgården.

Jag tycker även filmen Guldkompassen är väl värd att se. En fyra i min bok.

Pullmans hemsida är nästan lika rikhaltig som hans böcker. Rekommenderas.