fredag

ÄNTLIGEN PINOCCHIO!


Ilses samarbetspartner i Indien dr Amita har kommit hit för att utföra hennes del av deras samarbetsavtal. I kväll skall vi ta med henne till konserthuset. Detta passar bra, bland annat därför att Christian Zacharias, som skall spela piano, föddes 1950 i Indien, där hans pappa arbetade som ingenjör.

Ester skall följa med och jag hoppas hon kan få lite inspiration till sitt eget pianoövande.

Apropå musik lyssnar jag för närvarande på två nya och alldeles briljanta plattor: Portishead - Third och dEUS - Vantage Point.

Portishead är en trio från Bristol som arbetar i genren trip-hop. Third är deras första släpp på elva år. De höjdes till skyarna på nittiotalet och jag vet att jag lånade dem ett öra då, men att jag inte föll pladask. Det gör jag däremot nu. Third är ett mästerverk. Den fick rättvist högsta betyg i Uncut.

dEUS beskrivs som ett belgiskt konstrock band. De kommer närmare bestämt från Antwerpen. Jag har inte lyssnat på dem tidigare. Det kommer jag dock att göra framöver eftersom Vantage Point är om inte ett mästerverk så i alla fall en synnerligen trevlig anrättning.

I morgon invigs den omtalade Pinocchiostatyn i Borås. Jag brukar inte betrakta mig som boråsare, även om jag från början är det. Jag tycker inte stan har så mycket att komma med, och trots Elfsborgs framgångar har jag aldrig jag känt mig stolt över mitt ursprung. Men Pinocchio ändrar allt. Det är kul. Det är modigt. Det är faktiskt snudd på genialt att placera en nio meter hög roterande sagofigur mitt i stan. Utanför ett hus i vilket jag jobbade i många år.


Ester och jag har pratat om att åka dit i dag och se invigningen. Men eftersom det beräknas komma minst 15.000 personer är chansen att se något minimal - så vi åker i morgon i stället. Vi följer dock invigningen live över nätet via Borås Tidnings hemsida.

Jag arbetar för övrigt ohemult mycket i trädgården. Det vill säga när jag inte kurerar min gallstensåkomma.

Räknar med att lägga ut ett bildspel från trädgården inom kort. Håll ut.