tisdag

EM ÄR ÖVER

Så det blev alltså Spanien som vann. Visst var det deras tur, kan man säga, och dom var ett något bättre lag än Tyskarna i finalen, men av någon anledningen som jag inte själv förstår, så höll jag på Tyskarna.

Den största besvikelsen för mig i EM var att Holland så snöpligt åkte ut mot Ryssarna. Holland har ju blivit som ett andra hemland för mig. Efter en så formidabel inledning kan jag fortfarande inte fatta att dom inte kunde stå emot Ryssen bättre. Jag tror att en bättre coachning hade kunnat låsa upp ryssarnas man-mot-man spel. Van Basten var allt för passiv och tycktes bara kunna tänka i en spelstil.

I finalen såg man tydligt coachningens betydelse. Tyskarna bytte in en forward tidigt i andra halvlek och tog i och med det över spelet. Spanien svarade med två snabba byten och matchen var därefter tillbaka i spaniendominans.

Sveriges insats måste trots allt så här i efter hand få godkänt. Man spelade nästan oavgjort mot de blivande em - mästarna, under en period i slutet på första halvlek dominerade man till och med matchen. Förlusten mot Ryssarna är heller inte mycket att säga om med tanke på hur laget senare spelade mot t ex Holland.

Hur som helst har vi fått se mycket bra fotboll.

I början av turneringen satte jag in 1000 kronor på Unibet och har under EM spelat på matcherna. Jag har som bäst legat 700 kronor plus. Som sämt 800 minus. Nu när turneringen är över ligger jag plus 54 kronor. Vet inte vad jag skall använda vinstpengarna till, men någon jorden runt resa lär det inte bli.


Ester har följt matcherna med visst intresse. Hon har haft en hel del funderingar om varför spelarna får kort i olika färger. Och när jag förklarat har hon undrat varför spelarna inte får något kort när dom gör något bra. När vi spelade fotboll själva på gräsmatttan här i Varberg, där vi nu befinner oss, ville hon vara domare och tillverkade ett rött och ett gult kort, samt ett rosa kort som man skulle få om man gjorde något bra.