torsdag 5 maj 2011

The Wall, Globen, Stockholm – betyg 5.

Roger_Waters_The_Wall_Live-300x168

Den som var i Globen i går utan att bli berörd har förmodligen inget hjärta. Och den som inte inser att Waters budskap i all sin enkelhet är tidlöst och mycket viktigt har ingen hjärna…

Läs hela Universum Noll´s rapport från konserten på Kulturbloggen.

Se bilder från Rockfoto.nu.

I denna intervju berättar Roger Waters om The Wall-turnén och en hel del annat. 

Här är några andra reaktioner efter konserten:

Bloggar

Zac´s åsikter på ett fat

John Houdi

Gammelmedia

Aftonbladet, Zandra Lundberg – Känsligt klanka ned på dinosaurier.

Aftonbladet, – Markus Larsson - Muren faller – även 2011. 

SvD, Dan Backman – Svulstigare Än Någonsin

Expressen, Anders Nunstedt – Roger Waters dryper av gammal nostalgi

DN. Johanna Paulsson – Roger Waters: “The Wall”

2 kommentarer:

John Eje Thelin sa...

Jag förvånas att du kan ge den en femma när du själv skriver att "Med undantag för en handfull låtar är The Wall inte något musikaliskt storverk.".

Det är precis min åsikt. Det är en jättebra show, men med på sin höjd hyfsad musik. Att Anderrs Nunstedt på Expressen kallar den för "avigt experimentell" är så skrattretande att man undrar om han någonsin hört annat än schlager och hitlistemusik.

Det var helt klart värt att se, men för att en musikföreställning ska kunna träffa mig i hjärtat krävs det riktigt bra musik, och det saknades till stor del här.

Universum Noll sa...

Hej John Eje. Skall jag vara riktigt ärlig så finns femman där som en provokation och protest, mot "gammelmedia" (DN gav den noll) och deras von oben attityd mot publik och inte minst progressiv rock.

Dessutom tycker jag att Waters ambition att bjuda på ett tänkvärt budskap och inte bara världens häftigaste rockshow är värd ett positivt omdöme. Även om musiken inte höll hela vägen.

Jag reagerade som du när jag läste det Nunstedt skrev. Vittnar faktiskt om total inkompetens.