söndag

Universum Noll - Valspecial

Det är två veckor kvar till valet i Sverige och tidningar och media svämmar över av undersökningar, intervjuer och utspel. Vi på denna bloggs redaktion tycker att en del viktiga frågor kommit i skymundan. Hur är det till exempel egentligen med våra folkvalda riskdagsmän och kvinnors kunskaper om musik och i allmänhet, och symfonisk/progressiv rock i synnerhet? Vet riksdagsledamöterna vad saxofonisten i Van der Graaf Generator heter? Känner dom till hur många album Genesis gjorde med Gabriel och vilket år han lämnade gruppen? Och hur är det med Pink Floyd orienteringen? Var Syd Barrett fortfarande med på Echoes eller inte? Vad heter det språk som Magma sjunger på? Och vad för slags träd är Porculine Tree?

Okej, skämt åsido… de flesta anser nog att vård, skola, omsorg är viktigare än progrock. Men det är ändå upplysande att ta del av riksdagsrepresentanternas preferenser när det gäller konsertupplevelser och musik. Det finns en intressant bok som handlar om just detta, den heter Folkvald Kultur. I boken har Gunnar Bergdal frågat samtliga riksdagens representanter några frågor om deras kultursyn- och upplevelser.

folkvald-kultur

  • Vad är din största scenupplevelse?
  • Vilken är den bästa bok du läst?
  • Vad är din störst konstupplevelse?
  • Vilken är den bästa film du sett?
  • Vad är din största musikupplevelse?

Bergdal skriver i förordet om svaren han samlat in:

Det är moderater som med glödande tydlighet minns punkkonserter eller de gula citronfjärilarna som i tusenden släpptes i Hyde Park vid Rolling Stones minneskonsert för Brian Jones, det är centerpartister som delar favoritroman med vänsterpartister, det är arbetarungar på opera i Sydney, det är Nobelpristagare och Jan Guillou sida vid sida. Det är minnen och upplevelser av kultur som sprider sig som splittrade maskrosbollar i svarsvindarna.

Jag tittade närmare på vilka svar som kunde vara relevanta för denna bloggs läsare.

0165360915617_192

Christer Adelsbo (S)

Parti: Socialdemokraterna
Valkrets: Skåne läns norra och östra, plats 65
Titel: Kommunalråd/industriarbetare
Född år: 1962

 Vad är din största musikupplevelse? När jag brukar få frågan om vilken som är den bästa låt genom alla tider så brukar jag svara "Life on Mars" med David Bowie och "Stairway to Heaven" med Led Zeppelin. Den bästa låten i nutid tycker jag att Takidas "Curly Sue" är. Bästa och häftigaste konserterna jag Leva (Karlskrona). Bob Hund (flera gånger), Marit Bergman (Malmö) Leva (Karlskrona), Bob Hund (flera gånger), Marit Bergman (Malmö) med flera. Jag har ett stort musikintresse, har bland annat en skivsamling på 2 500 cd- och LP-skivor.  

image

Lena Asplund (M)

Parti: Moderata samlingspartiet
Valkrets: Västernorrlands län, plats 346
Titel: Biomedicinsk analytiker
Född år: 1956

Vad är din största musikupplevelse? Pink Floyds “The Wall”

image

Anti Avsan (M)

Parti: Moderata samlingspartiet
Valkrets: Stockholms län, plats 248
Titel: Rådman
Född år: 1958

Vad är din största musikupplevelse? Den i vart fall efter omständigheterna största musikupplevelsen fick jag nog i mitt tidigare arbet som polis. Jag och mina kollegor o pikétgruppen fick - någon gång i mitten av 1980-talet - rycka ut till Gröna Lund i Stockholm där det pågick en rockkonsert. Stämningen var kaotisk och folkmassan tryckte på fram mot scenen. Situationen var akut, ljudnivån var hög och vi hade inte tillgång till hörselskydd, men fick tränga oss in mellan scenen och folkmassan för att hålla tillbaka människorna. Trots dessa omständigheter kändes musiken starkt medryckande 9och förvånansvärt bra. Jag fick en upplevelse av att det här är riktigt bra musik. Det var Europe som spelade.  

image

Gunnar Axén (M)

Parti: Moderata samlingspartiet
Valkrets: Östergötlands län, plats 30
Titel: PR-konsult
Född år: 1967

Vad är din största scenupplevelse? Så här långt är det David Bowie på oranga scenen på Roskildefestivalen 1996, men jag förväntar mig att den överträffas i nästa vecka då jag ska på den franske synth-pionjären Jean Michel Jarres konsert i Globen.

Vad är din största musikupplevelse? Pink Flovds “The Wall” (filmen), som på ett konstnärligt och mångbottnat sätt skildrar det destruktiva i såväl mentala som politiska murar.

image

Hans Backman (FP)

Parti: Folkpartiet liberalerna
Valkrets: Gävleborgs län, plats 137
Titel: Teamledare Posten
Född år: 1963

Vad är din största scenupplevelse? Rolling Stones live på Ullevi i Göteborg 1982 och Ebba Grön live i Ultrahuset i Haninge, Stockholm 1981. Jag tog mig här friheten att skriva in två scenupplevelser. Båda är för mig lika stora.

Vad är din största musikupplevelse? När jag för första gången hörde The Beatles “The White Album”.

image

Jan Emanuel Johansson (S)

Parti: Socialdemokraterna
Valkrets: Stockholms län, plats 52
Titel: föreståndare
Född år: 1974

Vad är din största scenupplevelse? Ziggy Marley på Gröna Lund 1988 (lite osäker på årtalet) samt Kiss på stadion 2008.

Vad är din största musikupplevelse? Första gången jag introducerades musikaliskt för Råge against the Machines alster, samt min ungdoms ihärdiga lyssnande av Bob Marley (sitter i än). Gällande svensk musik måste jag framhålla In Flames, Kalle Baah och Gudibrallan.  

image

Lars Lindblad (M)

Parti: Moderata samlingspartiet
Valkrets: Skåne läns södra, plats 186
Titel: Byggnadsingenjör
Född år: 1971

Vad är din största musikupplevelse? Första gången jag hörde Pink Floyd – jag tror det var skivan “Dark side of the Moon”.  

image

Hans Linde (V)

Parti: Vänsterpartiet
Valkrets: Göteborgs kommun, plats 335
Titel: Student/Behandlingsassistent
Född år: 1979

Vad är din största musikupplevelse? Sigur Rös på Way Out West i Göteborg i somras.  

image

Louise Malmström (S)

Parti: Socialdemokraterna
Valkrets: Östergötlands län, plats 58
Titel: Gymnasielärare
Född år: 1972

Vad är din största musikupplevelse? Def Leppard, nykär 1987.  

image

Lars Ohly (V)

Parti: Vänsterpartiet
Valkrets: Stockholms län, plats 113
Titel: Tågmästare
Född år: 1957

Vad är din största musikupplevelse? Bruce Springsteen, Ullevi 1985.  

image

Mats Pertoft (MP)

Parti: Miljöpartiet de gröna
Valkrets: Stockholms län, plats 247
Titel: Lärare
Född år: 1954

Vad är din största musikupplevelse? Pink Floyds konsert “Ummagumma’  

image

Hans Rothenberg (M)

Parti: Moderata samlingspartiet
Valkrets: Göteborgs kommun, plats 299
Titel: Affärsutvecklare
Född år: 1961

Vad är din största scenuppleveise? Pink Floyd på Ullevi 1994. En totalupplevelse!

Vad är din största musikupplevelse? Varje gång jag upptäcker något nytt i David Bowies musik. Det vill säga varje gång.

image

Mats Sander (M)

Parti: Moderata samlingspartiet
Valkrets: Skåne läns västra, plats 330
Titel: Officer
Född år: 1963

Jag älskar att lyssna på musik så jag har många sådana upplevelser. Sommarsemestern på Jylland när jag var 13 år och upptäckte Gasolin. Rolling Stones på Ullevi 1982 med J Geils Band som förband. Vi hade lång förfest och efterfest eftersom det nog skulle bli den sista turnén så det gällde att passa på. En enormt taggad Kim Larsen som på en städad dansrestaurang i Falkenberg i mitten på 80-talet fick publiken helvild så att de dansade på stolar och bord. Mike Odfields konsert på Knebworth i England 1980 som jag såg på SVT i efterhand. Jag och en kompis spelade in den på VHS och såg den om och om igen. Nu kan man se den på You Tube och det är en enorm kick, särskilt “Tubular bells”. Johnny Cash med darr på rösten är han sjunger sången “San Quentin” under livekonserten på fängelset San Quentin berör mig. Manu Chao spelar härligt medryckande och fascinerar med sina språkbyten. Per Gessle och Gyllene Tider, Hansson De Wolfe United, Dag Vag, Bob Hund. Listan kan göras lång. Min längsta musikupplevelse är Beatles som jag upptäckte i min pappas skivsamling som fyra-femåring, spelade deras skivor som tonåring och köpte dem på CD under 80-talet. Nu är de mina barns favoriter så de spelas hemma varje dag.  

image

Stefan Wikén (S)

Parti: Socialdemokraterna
Valkrets: Jämtlands län
Titel: Informatör/Projektledare
Född år: 1963

Vad är din största scen upplevelse? I kvantitet är mina scenupplevelser konserter, rockkonserter. Flera av dessa är svåra att ställa mot varandra. Några av de första stora konsorterna med Whitesnake, Rainbow, Scorpions var stora scenupplevelser, den “häftigaste” och mest imponerande scenshowen var kanske Ronnie James Dio.  

Vad är din största musikupplevelse? När jag 2006 var första gången på Sweden Rock festival. En helt fantastisk rockfestival.Där fick jag se och höra Journies första konsert i Sverige. Queens spelning på Råsunda var en annan helt fantastisk konsert och musikupplevelse. Det skulle kunna vara en av de största musikupplevelserna. Det finns inget självklart svar på största musikupplevelser heller – kan vara någon av alla konserter med Whitesnake, Rainbow, Scorpions, Dio, Deep Purple, Uriah Heep, Toto, AC/DC.

image

Fredrik Reinfeldt (M)

Parti: Moderata samlingspartiet
Valkrets: Stockholms kommun, plats 81
Titel: Civilekonom
Född år: 1965

Vilket är ditt främsta konsertminne? När jag och en kompis köade flera dagar för biljetter till en konsert med Frank Zappa. ///Jag tycker om musik som man blir glad av och som man kan dansa till. (Källa: Nöjesguiden)

image

Mona Sahlin (S)                                                                                                                                                                          Parti: Socialdemokraterna
Valkrets: Stockholms län, plats 5
Född år: 1957

Du har ju alltid varit intresserad av musik, berätta om ett starkt konsertminne!  Springsteen på Cirkus i Stockholm 1996. Bara han och hans gitarr och det var som att sitta i hans kök och lyssna. (Källa: Nöjesguiden)

 New_CK_Collage

Utan att ta någon ställning i övrigt till blocken eller vem som skall styra Sverige så vill jag till sist ändå nämna att Universum Noll i den pågående valrörelsen finner Göran Hägglunds tal om verklighetens folk och det dessa står för i viss mån oroande.  

Jag kan tänka mig att Hägglund och hans verklighetsfolk skulle vilja ha bort en hel rad orkestrar som denne bloggare i hög grad anser tillhör välfärdens kärna.