söndag

Gästbloggare: Markus Enger, Quebec

ENGER

Jag har under en längre tid följt Patriks blogg Universum Noll och har med intresse tagit del av texterna kring den progressiva musiken. Texterna har varit tänkvärda och roande men en irriterad del av min hjärna har ofta tänkt ”Allt Patrik kan göra, kan jag göra bättre.”.

När han en dag startade ett forum tyckte jag det var kul men tänkte också , ”Vem tror han att han är egentligen?”, när han började med omröstningar deltog jag men funderade över om han inte började få hybris, när han direktbloggade från en konsert tyckte jag det var ett spännande initiativ men ansåg också att han tagit sig vatten över huvudet. Måttet rågades när jag såg att P2:s program Kalejdoskop på sin hemsida länkade till Universum Noll. Nu hade det gått för långt, någon behövde uppenbarligen sätta Patrik på plats. Jag förstod att jag var tvungen att bidra med en text till sajten som skulle få allt han skrivit att blekna och med all önskvärd tydlighet visa för världen vilken charlatan han är. Tiden var inne för en ny kung över Universum Noll. 

 Harmonium

Eftersom jag snart bott ett år i Quebec förstod jag att en text om den lokala proggen måste vara det bästa ämnet att ta mig an. Här hade jag möjlighet till lokalanknytning som Patrik inte skulle ha en chans att matcha. Samtidigt fanns en bekväm del inom mig som tyckte det var ganska jobbigt att sätta sig in i det stora ämnet Quebecansk prog, ett ämne jag inte visste något om. Jag fick en snilleblixt - jag låter någon annan göra jobbet och tar åt mig all ära. Med denna idé i sinnet mailade jag några mycket intelligenta frågor om den progressiva musiken i Quebec till några prog-band från Quebec, en prog-sajt samt en konsertarrangör . Sedan tänkte jag bara kopiera in deras svar under mina frågor och på så sätt skapa min text. Detta kunde inte misslyckas.

Convenience

Eftersom jag är en tämligen ödmjuk människa försökte jag hålla en kamratlig men samtidigt respektfull ton i mailet. Jag tror mitt stora misstag var när jag i slutet nämnde att jag förstod att de hade en del annat att göra så om de inte hade tid att svara på mina frågor så var jag förstående. Men jag var ju säker på att de skulle ta chansen att bli publicerade på en av Sveriges största (den största?) prog-sajter, Sverige är ju ett stort land i proggens värld. De skulle till och med ha bråttom att få iväg sina svar. Det där med förståelsen var bara symboliskt menat, det förstod de ju.

Neil Chotem

Med frid i sinnet och övertygelse om att äntligen sätta Patrik på plats inväntade jag mina svar. Och väntade... och väntade... och väntade. Efter 1½ månad utan ett enda svar började jag smärtsamt inse att jag troligen inte skulle få några svar. Jag ångrade bittert att jag hade uttryckt förståelse för eventuella icke-svar, uppenbarligen hade samtliga tagit det på allvar. Kanske hade det varit bättre att hota med domstolsförhandling eller till och med vinyl/CD/hårdisk-bål vid uteblivna svar? Eller helt enkelt med stryk. Jag var personligen på väg att slänga mitt USB-minne med en del progressiv musik på i grannens öppna spis men hindrades av min fru i sista sekund (hon mumlade något om vikten av goda grannrelationer). Men om någon av er vill fullfölja en dylik handling så kommer inte jag att stoppa er, även om jag officiellt inte uppmanar till det.

Av´nir

Så av min fantastiska text om proggen i Quebec blev det intet och Patrik får därmed en tid till regera på Universum Noll. Men vänta bara, jag bidar endast min tid och kommer en dag tillbaka och bländar er med en text ni inte sett maken till. Och då Patrik, kommer de att glömma dig och vända sig mot sin nya ledare.

Dompierre

En sajt om Qubecprog här.

En bra samlingsplatta på detta tema:

27912

quebec

Klicka på band/låtlistan för smakprov!