fredag 7 maj 2010

Grekland brinner – de fyra ryttarna närmar sig!

31710_391333394443_721994443_3824261_5806347_nDe dramatiska händelserna i Grekland kräver förstås att vi gör en koppling till progrock.

Euron är på väg att kollapsa och hela EU,s fortsatta existens hotas. Börserna rasar och Aten brinner.

Man kan fråga sig om det är apokalypsen som närmar sig? Det vill säga den yttersta tiden som beskrivs i bibelns Uppenbarelsebok?

Apokalypsens fyra ryttare förebådar världens undergång. De kommer på en vit, en eldröd, en svart och en gulblek häst och symboliserar död, pest, hungersnöd och krig.

Detta beskrivs i låten The Four Horsemen som finns på grekiska Aphrodites Child´s album 666 från 1972. Lyssna här.

41N16N0D0RL._SL500_AA300_

666 är ett klassiskt progrockalbum - ett av de första med en konsekvent genomförd konceptidé. Det åtnjuter en välförtjänst kultstatus. Upphovsman är Evengelio Odyssey Papathanassiou aka Vangelis. Även Demis Roussos spelar en viktig roll med sin udda och personliga röst (som någon kallade “frantically operatic falsetto”). Han spelar dessutom bas på plattan.

Musiken Vangelis komponerade för albumet är en komplex och dynamisk blandning av progressiv och psykedelisk rock, improvisationer, grekisk folkmusik och grekisk-ortodox religiös musik.

666 har flera långa reciteterade partier och innehåller bland annat ett märkligt parti där den grekiska skådespelerskan Irene Papas “performs a struggle to chant a mantra while in the throes of hysteria and sexual climax”.

Detta parti uppfattades som så pornografiskt att Mercury vägrade släppa plattan. Papas upprepar orden "I was, I am, I am to come", och imiterar en orgasm. I fem minuter.

Ett annat hinder var att omslagstexten förkunnade att "This album was recorded under the influence of Sahlep." Detta tolkades som en drog eller en djävulsdyrkarritual. I själva verket var det en örtdryck från Turkiet (som om det nu skulle lugna någon!).

När Mercury startade den progrockorienterade labeln Vertigo kunde albumet efter ett års fördröjning släppas på den.

Texterna på 666 är skrivna av Costas Ferris och kretsar alltså runt teman från Uppenbarelseboken – de sju inseglen och vilddjurets ankomst.

aphroditeschild

Själv är jag imponerad av den kreativa kraften och komplexiteten i detta verk. Redan när man hör den skanderade kören i inledande The System, och sedan det “falskspelande” hornet i andra låten Babylon, inser man att det inte finns någon återvändo. Man är ute på ett äventyr efter vilket inget kommer att vara sig riktigt likt.

Det hela är imponerande också när man beaktar tidpunkten för när det skapades. Och att Vangelis bara var strax över 25 när han skrev musiken.

Albumet är dessutom profetiskt i den bemärkelsen att Uppenbarelseboken, och framförallt det som kallas vilddjurets tal senare skulle inspirera en hel musikgenre och ge upphov till en subkultur av betydande storlek.

Uppenbarelseboken 13:18:

Här gäller det att vara vis; den som har förstånd, han räkne ut betydelsen av vilddjurets tal, ty det är en människas tal. Och dess tal är sex hundra sextiosex.

Jag har även svårt att frigöra mig från tanken att Genesis genom detta album fick inspiration både till Suppers Ready och The Lamb….

Det var mycket på grund 666 som Vangelis 1974 av Jon Anderson fick erbjudandet att ersätta Rick Wakman i Yes. Så blev det inte. Vilket var tur för då kanske världen gått miste om hans fina Albedo 0.39 (1976) och Spiral (1977). Och kanske rentav filmmusiken till Blade Runner. (Länkar till Spotify).

Jag kan varmt rekommendera 666. Och det gör fler än jag. Här några citat från progarchieves.com:

- Absolutely perfect! Less than 5 * to this album is definitely unfair to this masterpiece

- Incredible album!

-…one of the greatest albums of all times are real piece of brilliant creativity by Vangelis

- Well, this is no doubt a masterpiece.

Spotify länk – här.

Läs även The Story of 666.

X

Bonusinfo: Det svenska progrockbandet Dice gjorde en platta på samma tema - instrumentalsviten The four riders of the apocalypse (1977). Dice var i gång på 70-talet och spelade avancerad symfonisk progrock som har jämförts med Genesis och Yes. Mer här.

image

666-uk

UK version 666 (Vertigo: 6641 581)

2 kommentarer:

Marran sa...

Tackar! Lite prog-allmänbildning såhär på fredagen. Intressant - hade ingen aning om att Vangelis och Demis Roussos hade ett progsamarbete. Mina föräldrar plågade mig flitigt med Roussos "Forever and Ever" när jag var liten :-) Han sjunger något mindre hysterisk falsett på den.
- Och det var verkligen ett ruggigt falskt horn! Verkar vara nån sorts liveupptagning men man undrar ändå hur dom kunde släppa det ifrån sig...

Lars Patrik Stigsson sa...

Hej Marran! Ja både Rossous och Vangelis ballade ju sedermera ur musikaliskt. Det tog lite längre tid för Vangelis, men hans new - age transpirerade verk på senare år är ju rätt långt ifrån de han skapade på 666. När det gäller hornet misstänker jag att de var medvetna om hur det lät men lämnade för att skapa en udda stämning.