måndag

Spotify spellista Mars: mina progressiva favoriter

images (13)

Den här månadens Spotify spellista ( - här och i högermarginalen) består uteslutande av grupper som jag älskar och har älskat genom årens lopp. Musik som förgyllt mitt liv och gjort mig glad, förvånad , gråtmild, förbluffad och kanske rentav understundom förskräckt. Musik som i hög grad berikat mig som människa och utan vilken min vandring hade varit oerhört mycket fattigare.

Flertalet artister torde vara bekanta för denna bloggs 185243008;encoding=jpg;size=138x138 läsare och tarvar därför ingen närmare presentation.

Jag har (där det varit möjligt) valt bort bandens allra mest uttjatade låtar och koncentrerat det hela på de lite mer udda.

Många av låtarna utgör kardinalexempel på vad progrock är och skulle kunna användas i utbildnings-sammanhang. (När progrock förs upp i skolan som obligatoriskt ämne vet jag inte, men jag hoppas att det blir snart).

PACollage2 collage: abel adames

Några ord om ett par av dessa. PFM, s Appena Un Po` som ligger som nummer tre är den låt som för mig kanske allra bäst bäst illustrerar vad progrock är för något.

Den har alla de element som bör finnas med - akustiska partier, tjock mellotron, mjuk tvärflöjt, blockflöjt, fiol, stämsång, udda taktarter och flera taktbyten, som inte känns ansträngda.

images.pfm Partier av olika karaktär hakar smidigt i varandra och där finns influenser från barockmusik och klassisk musik. Att sången är på italienska gör inte saken sämre.

Kort sagt: Appena Un Po` är ett mästerverk.

UK,s In The Dead Of Night lite längre ned är också en låt som man i förklarande syfte kan sätta på om någon frågar images (15) vad progrock är för ett djur. Framförallt för att de instrumentala insatserna ( och sången också för den delen) är så oerhört briljanta. Och därför att musikerna (Wetton, Bruford, Jobson, Holdsworth),får denna komplicerade låt att sväva tyngdlöst utan någon som helst ansträngning.

308251_1_f Canterburyskolan finns representerad i form av Kevin Ayers (missa inte Mike Oldfields gitarr), mästerliga Hatfield & The North, Camels Lady Fantasy och Caravans magnum opus In The Land of Grey and Pink.

För övrigt är det spridda skurar, inte minst en hel del svenskt. images (16)

Observera att en del grupper som jag velat ha med inte finns på Spotify. King Crimson är en dessa. Pink Floyd en annan.

Skriv en rad till universum.noll@mail.com så skickar jag en Spotify invite, om du inte har det.

Håll till godo!