torsdag 14 januari 2010

Musikfilmer på Göteborgs 33:dje Filmfestival!

program_tumbnail

Den 33:dje upplagan av Göteborgs Internationella Filmfestival äger rum 29 Januari – 8 Februari 2010.

Jag skrev ett mail till festivalledningen i höstas och förslog att dom skulle visa filmen Mellodrama – The Mellotron Documentary. I dag när jag bläddrar igenom festivalkatalogen ser jag att mitt tips inte hörsammats. Däremot finns en del andra lovande musikfilmer med.

Ett av festivalens teman heter Musik Non Stop och innehåller filmer om Bosnisk blues, brittisk postpunk, ljudkonst, The White Stripes, kvinnlig hiphop och John Lennons ungdomsår.

De filmer jag tycker verkar intressantast är dessa (all textinfo kommer från festivalprogrammet):

Nowhere Boy

Nowhere Boy berättar om John Lennons ungdomsår fram till The Beatles första stapplande steg. Vi får följa hur han jagade tjejer, relegerades från skolan och inte minst, hur han såg Elvis och ville bli rockstjärna. Johns möte med Paul är givetvis en central scen, men annars ligger fokus på hans konfliktfyllda uppväxt mellan två kvinnor - hans mamma och hennes syster. Den sistnämnda kom att ta hand om honom under största delen av hans barndom och spelas lysande av Kristin Scott Thomas. Konstnären Sam Taylor Wood regidebuterar med lätt hand och skapar en i alla avseenden färgrik film med härlig tidsanda. Och när Lennons låt Mother rullar över slutscenen, ja då är inte ett öga torrt.

Regi: Sam Taylor Wood, Kanada/Storbritannien, 2009 Tal: engelska Text: svensk Längd: 1 tim 35 min

The White Stripes: Under Great White Northern Lights

År 2007 turnerade mytomspunna amerikanska duon White Stripes i Kanada. Förutom att spela på vanliga arenor utmanade de sig själva och spelade på bussar, kaféer och hos indianstammars äldste. Musikvideoregissören Emmett Malloy följde bandet och lyckades fånga både den speciella turnén, extraordinära konsertversioner av bandets minimalistiska, råa, bluesinfluerade rocklåtar och den särskilda relationen mellan den utåtriktade Jack White och den inåtvända Meg White - ett före detta äkta par som länge hävdade att de var syskon. Filmen använder sig snyggt av bandets konceptfärger: rött, vitt och svart. Ett måste för alla som redan älskar bandet och alla som vill bli övertygade. Knäckande bra versioner av bland andra In the Cold, Cold Night och Dolly Partons Jolene.

Regi: Emmett Malloy, USA, 2009 Tal: engelska Text: saknas Längd: 1 tim 33 min

Trimpin - The Sound of Invention

Ljudkonstnären Trimpin gillar inte högtalare och hans ljudkompositioner har aldrig getts ut på skiva. Han har aldrig haft en gallerist eller manager och kallar sig heller varken för musiker eller tonsättare. I detta fina dokumentärporträtt följer vi under två år denne medieskygge ljudskapare. Hans livslånga intresse för ljud i alla dess former startade redan i barndomen i Tyskland, sedan länge bor han i USA. Han är känd för att bygga ihop elektronik och datorer med traditionella instrument. I filmen bygger han t.ex. ett högt torn med 500 automatiserade elgitarrer på ett museum och visar några andra av sina sinnrika konstruktioner. I filmen skildras hur han tillsammans med en av världens främsta stråkkvartetter - The Kronos Quartet - experimenterar fram en konsert med elektronik och leksaksinstrument. En spännande inblick i ett unikt konstnärskaps kreativa processer.

Regi: Peter Esmonde, USA, 2009 Tal: engelska Längd: 1 tim 19 min

Fish Story

14185

En apokalyptisk historia om världens undergång 2012, då en stor meteorit ska träffa och förgöra jorden, delvis baserad på en roman av japanske författaren Kotaro Isaka. Förstörelsen ska leda till att Fuji läggs under vatten, vilket gör att filmen träffar nära hjärtat i sitt hemland. Historien har fyra delar, inklusive en anime-sekvens, och hoppar i tiden mellan 70-talet och nutid. Handlingen rör sig runt Gekiren Boys, ett punkband som fanns före Sex Pistols och producerade ett ofullbordat album kallat "Fish Story". De fick aldrig något riktigt genomslag, men spelade in en låt med en mystisk tystnad i mitten som sägs vara av avgörande betydelse för framtida generationer och är ämnad att rädda världen.

Regi: Yoshihiro Nakamura, Japan, 2009 Tal: japanska Text: engelsk Längd: 1 tim 52 min

The Heart of No Place

14051

En fri tolkning av Yoko Ono, hennes konst och hennes äktenskap med John Lennon, full av briljanta och träffsäkra kopplingar mellan politik och konst. Var det så att Yoko inplanterades av ett japanskt företag för att splittra The Beatles? Och var det så att den amerikanska hårdvaruindustrin tjänade på deras frånvaro? Rika Oharo, en performance-artist och filmskapare som föddes i Japan men sedan länge bor i Los Angeles, undersöker dessa frågor i en tankeväckande och experimentell film. Filmen utspelar sig 1999 och handlar om en fiktiv rockänka som förlorat sin make John. Oharo argumenterar övertygande för att den fria världens konst, som Lennons och Onos, var drivkraften bakom kalla krigets slut. Filmen är inspirerad av Yoko Onos kreativa liv och konst..

Regi: Rika Ohara, USA/Tyskland, 2009 Tal: engelska Längd: 1 tim 25 min

Taqwacore: The Birth of Punk Islam

2003 publicerade Michael Muhammed Knight Taqwacores - en fiktiv berättelse om ett nordamerikanskt muslimskt punkkollektiv med band som Osama Bin Ladens Tunneldiggers, där sufister i tuppkam och shiitiska skinheads bråkar om Koranens inflytande på Iggy Pops texter. Vad han inte hade räknat med var alla brev från muslimer som undrade var de kunde se banden. Snart växte en ny punkrörelse med band som Vote Hezbollah fram på riktigt. I The Birth of Punk Islam följer dokumentärfilmaren Omar Majeed banden och Knight på en turné runt USA och undersöker hur de med punken ger sig på uppfattningar om troende och kulturella muslimer - samtidigt som de konfronterar religiösa dogmer om kvinnor, musik och homosexuella.

Regi: Omar Majeed, Kanada, 2009

Tal: english, punjabi

Text: english

Längd: 1 tim 30 min Orginaltitel: Taqwacore: the birth of Punk Islam Engelsk titel: Taqwacore: the birth of Punk Islam

Eleganten från vidderna, Filmen om Eddie Meduza

En egensinnig konstnär eller en vulgär underhållare, en ironisk provokatör eller en småfånig spexare - vem var egentligen Errol Norstedt, alias Eddie Meduza? Mannen som gav raggarrocken ett ansikte och censurerades av Sveriges Radio, men vars låtar likväl spreds från kassettband till kassettband och till slut lyckades ta sig in på Svensktoppen. Vi följer Errols krokiga väg genom livet, från hans svåra och rotlösa uppväxtår, via hans musikkarriär till hans alltför tidiga död. Dokumentären tecknar ett porträtt av en mångsidig människa, långt mera komplex än den allmänna bilden av Eddie Meduza, men också av en svensk musikindustri långt innan Idol-jurys och Myspace.
Tobias Åkesson

Regi: Stefan Berg, Andreas Brink, Michael Rosengren, Sverige, Tal: svenska Längd: 1 tim 14 min Engelsk titel: Eddie Meduza-the movie

XXX

På festivalen delas även Nordic Film Music Prize ut. Priset är på 100.000 svenska kronor. De nordiska länderna nominerar ett bidrag vardera bland de filmer som gått på bio mellan oktober 2008 och oktober 2009.

Det är kompositörens nationalitet som räknas, inte filmens.Två av kompositörerna finns på Spotify och jag länkar till dem.

De nominerade kompositörerna är:

Flemming Nordkrog för ”The Blessing”, Danmark
Dani Strömbäck för ”Letters to Father Jakob”, Finland
Erik Enocksson för ”Man tänker sitt”, Sverige - Spotify
Trond Bjerknæs för ”Max Manus”, Norge
Bardi Johannsson för ”Reykjavik-Rotterdam”, Island Spotify.

XXX

Andra filmer som kan vara av intresse, alltså utan musiktema:

Valhalla Rising

Den gåtfulle, stumme och ofantligt starke krigaren One Eye (Mads Mikkelsen) har hållits fången av hövdingen Barde under många år. En dag hjälper trälpojken Are honom att fly och de följer med ett gäng kristna vikingar på en resa över havet mot det heliga landet. Pusher-regissören Nicolas Winding Refn kallar Valhalla Rising för den första filmen i det andra kapitlet av sitt filmskapande. Det traditionella berättandet kommer i andra hand i denna långsamt framskridande, storslaget visuella "mentala science fiction" med influenser från spaghetti western, samurajfilm och Tarkovskij. Ett soundtrack med elektroniska ljudeffekter snarare än musik understryker filmens suggestiva karaktär. Konst möter våld och sällsam skönhet uppstår.

Regi: Nicolas Winding Refn, Danmark, 2009 Tal: engelska Text: engelsk Längd: 1 tim 30 min

1

Den polske science fiction-författaren Stanislaw Lem är kanske mest känd för Solaris, som filmats av Andrei Tarkovskij och Steven Soderbergh. En av hans texter är också grunden för denna visuellt kraftfulla film. Plötsligt en dag är alla böcker i den exklusiva bokhandeln utbytta mot en enda bok. En polisundersökning börjar. Det visar sig att denna bok innehåller den absoluta sanningen om mänskligheten. Som vanligt när det gäller Lem befinner vi oss på många plan, både i en cyberrymd och i huvudet på den enskilda människan. Hela berättelsen utspelar sig också i en icke-tid, det kan vara nu eller då, eller kanske i framtiden. Det är fascinerande att någonting som handlar om ord kan bli en så otroligt filmisk kriminalhistoria!

Regi: Pater Sparrow, Ungern, 2009 Tal: ungerska Text: engelsk Längd: 1 tim 31 min

Kaifeck Murder

Lika delar thriller, skräck och fantasy blir det när Esther Gronenborn med trolsk mystik gör film av en sann historia från Bayern. I den lilla staden Kaifeck mördades en gång en familj brutalt. Morden är olösta men invånarna fortsätter med den rit de utfört sedan urminnes tider: en gång om året klär man ut sig till monster för att skrämma iväg demoner. Hit kommer fotografen Marc med sin son Tyll för att dokumentera traditioner. Så börjar märkliga saker hända. Marc blir alltmer besatt av den gamla mordgåtan samtidigt som lokalbefolkningen blir alltmer fientlig. Fantastisk atmosfär, mitt emellan saga och mardröm, och toppskådespeleri av Benno Fürmann får åtminstone mig att numera titta över axeln efter brutala monster.

Regi: Esther Gronenborn, Tyskland, 2009 Tal: tyska Text: engelsk Längd: 1 tim 26 min Orginaltitel: Hinter Kaifeck

Vi ses där alltså!

affisch2010tung

Inga kommentarer: