söndag 1 november 2009

The Flower Kings är Sveriges bästa prog- band!

The Flower Kings

The Flower Kings vinner Universum Noll´s nätomröstning om Sveriges genom tiderna bästa progressiva band.

Först av allt skall vi ha en FANFAR! Och i progressive sammanhang finns det förstås bara en som duger:

Trettioåriga Kriget ledde omröstningen i det längsta. Men The Flower Kings knappade dag för dag in, och på upploppet gick de ikapp och förbi och vann med minsta möjliga marginal - en rösts övervikt. Tolv timmar före avslut så var ställningen 92-92, så det var strid på kniven ända in i sista kurvan.

En annan grupp som gjorde sig gällande mot slutet var Simon Say´s, som kniper fjärdeplatsen en röst efter bronsplatsen som hävdas av Opeth.

Final results för sju i topp efter 337 avlagda röster (stort tack till alla som röstat):

The Flower Kings -- 95

Trettioåriga Kriget – 94

Opeth -- 31

Simon Says – 30

Pain of Salvation – 28

Karmakanic – 28

Änglagård – 26

UntitledThe Flower Kings är det band som jag själv trodde låg närmast till att vinna den här omröstningen. Det är en välförtjänt seger på alla sätt. Bandet har ett pärlband av smärre mästerverk bakom sig och har en hängiven fanskara (flowerheads) världen över. Bandets Facebook-grupp har 1.216 medlemmar.

De har turnerat flitigt och alltid med råge gett publiken valuta för pengarna. The Flower Kings förmedlar som få andra grupper en känsla av generositet och själfullhet, både i musiken och i själva attityden. Det här är ett band som tar den progressiva rocken, sig själva och sin publik på allvar.

Alla i gruppen får högsta möjliga betyg när det gäller musikalitet. Men Roine Stolts gitarrspel måste trots allt särskilt omnämnas. Det talar direkt till hjärtat och bidrar mer än någon annan enskild insats till gruppens storhet.

Roine Stolts kreativitet och produktivitet som låtskrivare är också både beundransvärd och häpnadsväckande. Det har hänt att man inte hunnit smälta en platta innan nästa varit på gång. Ofta har det varit fråga om dubbel-cd produktioner.

Mitt eget första möte med The Flower Kings var Back In The World Of Adventures från 1995. Ett underbart album som, efter 80-talets ökenvandring, i ett slag återupprättade den symfoniska/progressiva rocken som en kraft att räkna med. Back In The World Of Adventures blev (åtminstone enligt min historieskrivning) starskottet för den prog-rock revival vi sett sedan dess. Ett återtåg som The Flower Kings gått i spetsen för.

The Flower Kings har även varit flaggskeppet när det gällt att föra ut Sverige som prog-nation i världen. Jag är ingen nationalist. Men jag måste tillstå att jag är stolt över att komma från samma land som The Flower Kings.

Jag vågar rentav påstå att The Flower Kings med sin musik har gjort den här planeten till en lite bättre plats att leva på.

Frågan som till sist måste ställas är om vi kommer att få se bandet i fortsättningen. Roine Stolt har i intervjuer svävat på målet när det gäller gruppens framtid.

Hur som helst har The Flower Kings för alltid skrivit in sig i den progressiva rockens historia som en av de allra största och mest betydelsefulla grupperna.

2 kommentarer:

Discovery sa...

Hej Lars Patrik!

Flower Kings är en av Sveriges finaste och bästa grupper någonsin. Sorgligt om det kanske inte blir mer. Men jag har i alla fall sett gruppen live två gånger.

Jag har precis som du kommit i kontakt med gruppen i och med albumet Back in the World of Adventure. Därefter köpte jag Roines soloalbum The Flower King.
Jag har också misströstat över att den bästa musik jag tyckte om var som bortblåst, en lång ökenvandring där jag sökte överallt efter något nytt var som förgjort.

Men plötsligt så började det röra på sig igen under under 80-talet med neoprog. När den tredje vågen kom på 90-talet med Flower Kings var det som om allt höll på att bli till det bättre igen. Nu finns det mängder med spännande grupper. Trots kvällspressen försök att i många år frysa ut genren så överlevde den och kom med ny kraft.
Flower Kings ett är ett av bevisen för det.

Om du vill kolla så har jag en hemsida kallad Discovery.

Där har jag försökt mig på en sammanställning av proggrupper från A-Ö. Är uppe i cirka 200 grupper nu. Det finns även en del om musikstilen och olika subgenrer.

http://discovery.yippieekiyay.com/news.php

Klicka på progrock jazz fusion.

Staffan

Lars Patrik Stigsson sa...

"Shake my left hand brother, it´s nearer to my heart" lär Jimmi Henedix ha sagt till Robert Fripp efter att ha hört en konsert med King Crimson. Jag säger det samma till dig efter att ha besökt din Discovery sida. Härligt att läsa det du skriver om progressive. Och ack så sant det där om kritikerna. Jag tycker Bjurman och co kan jämföras med Talibaner, i deras sätt att se på den progressiva rocken som något som bör föbrjudas (han skrev faktiskt så en gång i en krönika, Bjurman - att Pink Floyds musik borde förbjudas, jag glömmer det aldrig). Undrar vad dom tycker nu när den progressiva rocken kommit tillbaka på bred front?


Delar även i hög grad ditt intresse för SF/ fantasy...