lördag

Förträngt hushållsarbete – Offret om att älska

Det roliga med att ha en sån här blogg är att jag hela tiden lär mig mer om progressiv musik och kommer i kontakt med band som jag inte visste fanns. Ibland hittar jag musik som är något utöver det vanliga. Som får mig att häpna. Det händer inte ofta. För det mesta rör sig den progressiva rocken i välkända spår. De flesta traskar fram på de stigar som trampades upp av The Big Five på 70-talet, eller i det spår som anträddes av Marillion på 80-talet.

Alltför sällan vågar någon gå utanför kartan och bryta ny mark. Alltför sällan vågar någon balansera balkänges på en slak lina. Alltför sällan är den så kallade progressiva rocken progressiv – i ordets verkliga bemärkelse.

Den här bloggens idé är att presentera band som ligger utanför allfarvägarna. Jag hoppas då och då kunna lyfta fram band, musiker och album som man kanske inte hade fått kännedom om man inte läst min blogg.

Det är därför det är extra roligt att hitta ett band som Förträngt Hushållsarbete och albumet Offret om att Älska från 2002. Detta är en göteborgstrio (med gästviolinist) som jag snubblade över när jag skulle sätta samman listan över de bästa svenska prog-banden genom tiderna. Jag lyssnade lite förstrött på deras musik men fattade inte särskilt mycket och tänkte att det är väl ändå ingen som känner till det här bandet eller tycker att det är bäst, så jag struntade i att lista dem.

Men det var ett misstag. Nu när jag givit Offret om Att Älska några rejäla genomlyssningar måste jag konstatera att det här är bra. Sensationellt bra. Eller snarare: musiken är så annorlunda och utmanande att själva begreppet “bra” förlorar sin innebörd. Den här musiken börjar där alla vanliga begrepp för att bedöma och etikettera musik slutar.

Skivan är delvis inspelad i ett kök. Bandmedlemmarna bankar på allt som finns i deras närhet. Man förstärker ljuden, lägger på eko, spelar dem baklänges och blandar dem med skratt, skrik, improviserade läten, strupljud, brandkårssirener och fragmentariska sångfraser.

Här och där hör man snuttar av svensk folkmusik. Välrepeterade partier varvas med improvisationer där vad som helst tycks kunna hända. Ibland är som att titta in i den psykos som Anna Odell aldrig hade på den där på bron.

Texterna håller också de en hög klass och är tänkvärda på ett poetiskt sätt.

Den allra största bedriften är att man får det hela att hänga ihop. Kaoset, som långa stunder tycks fulländat, är trots allt bara skenbart. Under ytan finns en djupare, kosmisk, ordning som trots allehanda excesser aldrig går förlorad, eller ens över styr...

Lyssna själv här - om du inte tror mig.

När jag googlar på bandnamnet hittar jag inte mycket. Det lilla som finns visar dock att jag inte är den ende som drabbats av musiken:

www.rerusa.com :

'This band gets my highest recommendation for fans into avant rock.'

www.progressivears.com:

'Once in a while, a band comes along that makes you re-think what you know about rock music; how is it made, why it is made, why its strengths can enrich your listening world. Förträngt Hushållsarbete is just such a phenomenon.'

Udi Koomran:

'It`s a classic record. Easily the best album put out in the past few years'.

meana:

´oh, sweden´.

Jag måste som en brasklapp lägga till att den här musiken inte fungerar alltid och överallt. Och jag måste nog utfärda en varning till folk som inte är vana vid gränsöverskridande musik av typen Henry Cow, Kräldjursanstalten, Copernicus, Thinking Plague och Calle Debauche. Den är stundtals mycket krävande, och många skulle nog inte ens kalla den för musik.

Men om någon efter att ha givit Förträngt Hushållsarbete en chans vill utnämna gruppen till Sveriges bästa prog-grupp, så blir i alla fall inte jag förvånad.

Musiker

Jonas Åström: guitars, voices, synthesizers, keyboards, pianos, and percussion.
Jan Nilsson: electric bass, prepared bass, voices, piano and home made instruments.
Michael Hellström: drums, voices, and synthesizer.
Music by Jonas Åström & Jan Nilsson
Recorded by J. Lachen for Bauta Records Linkoping, Sweden- BaR 0201
Released in 2002

Spårlista

1. Det ouppstånda deformerat (1:47)
2. Kaos och förvirring:
a. - (4:19)
b. - (0:49)
3. Silvernål 6:55
4. Hästen:
a. - (6:07)
b. - (0:35)
c. - (1:11)
d. - (0:35)
5. I dig själv vilse:
a. - (6:51)
b. - (1:11)
6. Smärta och hjärna:
a. - (3:19)
b. - (0:16)
7. Himlen säger:
a. - (3:47)
b. - (0:31)
8. Isolerad:
a. - (4:06)
b. - (1:32)
9. Mimesis 1:29
10. En livomer i en lam nutid:
a. - (4:59)
b. - (0:44)
11. Offret om att älska... 1:13
12. Hjärntrådar:
a. - (4:30)
b. - (0:50)
13. Fukten:
a. - (4:22)
b. - (0:56)
c. - (1:04)
d. - (1:21)

Total time: 65:19