tisdag

Lyssningslista September

Har med hjälp av Spotify knåpat ihop en lyssningslista för September. Den nås via länk här, eller i bloggens högermarginal. Det är en minst sagt salig blandning. Gammalt och nytt, viskande och våldsamt, vackert och vridet. Skandinavien, , Europa, Nord- & Sydamerika i skön mix.

En del av låtarna är gamla favoriter. Andra är nya bekantskaper.

Min tanke var att börja mjukt och sedan öka intensiteten gradvis. I ärlighetens namn skall jag erkänna att denna ambition misslyckades. Mastodon, som står för den allra tyngsta insatsen, hamnade dock allra sist. Jag hoppas att låtarna hakar i varandra på ett inte allt för oharmoniskt sätt.

Många artister på listan skulle behöva någon sorts presentation, eftersom de inte hör till de ofta spelade. Men det skulle bli ett allt för långt och tråkigt inlägg att skriva om varje grupp. Kanske dyker de upp efter hand på denna blogg. För den som inte orkar vänta finns ju nätet.

Jag måste dock nämna några ord om Kotebel. Det är en spansk-venezuelansk ensemble som gör mycket spännande musik. Det är denna typ av musik jag skulle välja om jag genom ljudexempel ville förklara för någon vad progressive rock är. Skall du bara höra en låt på listan så måste det bli deras Ourobos.

En hel de långa sviter blir det. Den allra längsta står skottarna Abel Ganz för. Deras äventyrsresa So Far klockar in på 23.31.

4 timmar blev det sammanlagt. Håll till godo.