torsdag

The Universe according to Patrik Stigsson blir Universum Noll.

Jag nu har haft den här bloggen i 1.5 år. Den började som en reseberättelse från Indien och fortsatte sedan av bara farten med allt möjligt annat som jag tyckte det var kul att skriva om. Privata rapporter har blandats med musikinlägg och allmänna reflektioner kring vad som än flutit genom i mitt huvud.

Jag har efter hand upptäckt att det som känts roligast och mest utvecklande för mig har varit att skriva inlägg som behandlat de ämnen som intresserar mig särskilt. Detta har samtidigt blivit ett utmärkt sätt för mig att lära mig mer om de områden jag gillar.

Universum Noll kommer således att i första hand handla om progressive rock, i andra hand om annan musik, i tredje hand om kultur i allmänhet och i fjärde om sådant som jag anser det vara värt att i detta forum förmedla. Kanske något inlägg om Indien, eller om öl från Belgien…

Mitt personliga universum, för den som till äventyrs roas av att ta del av det, kommer att skildras på det jag kallar mikobloggen “mellan skål och vägg”. Där kommer jag att i någon sorts dagboksform rapportera om mitt liv på ett mer privat plan.

Universum Noll är en direkt översättning av franskans Univers Zero, som är ett prog-rockband i vars anda jag vill att denna bloggen skall verka. Samtidigt anknyter det till bloggens förra namn. Och noll är ju om inte annat en bra startpunkt...

Mycket har sagts om universum. Men Kilgoure Trout slår huvudet på spiken när han konstaterar:

The universe is a big place, perhaps the biggest…

Se en video med Univers Zero: