måndag 9 februari 2009

Egg

Jag snubblade plötsligt över EggThe Polite Force från 1971. Egg är ett sjuttiotalsband vars musik av någon anledning inte nått ända fram till mina öron. Men sanna mina ord – den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. För det här är riktigt, riktigt bra. Med låtar som "Boilk" och "A Visit To Newport Hospital" beskriver musiken ett parallellt universum som bara i viss mån påminner om det kända. Om jag hade vetat vad det engelska uttrycket mind-boggling betyder så hade jag använt det för att beskriva upplevelsen.

Egg kommer från samma skola som Soft Machine, Hatfiled and the North och Caravan, det som brukar kallas Canterbury, men Egg har mer humor i musiken.

Att jag fortfarande kan gräva fram obelyssnade mästerverk från den gyllene perioden 65-75, (innan de hyperkänsliga begåvningarna togs in på psykkliniker, dog eller fastande i drogmissbruk, och framförallt innan det förfärliga 80-talet anlände) är snudd på sensationellt. Perioden tycks vara en outsinlig guldgruva. Förmodligen kommer jag när jag är åttifem fortfarande att leta obskyra sjuttiotalsband. (Det är på något sätt en trösterik tanke).

Tack, Gud, för att du skapade sjuttiotalet när ingen visste varken ut eller in och när allt rörde sig år olika håll samtidigt. Och tack för att du lät det infalla när jag var ung och hade ett vidöppet och oavtrubbat sinne. Och tack för slangbellan som jag lärde mig använda för att skjuta ned alla de förbryllande och fantastiska företeelser som svävade (och fortfarande svävar) mellan molnen på mitt himlavalv, så att jag kunde fånga dem.


Sagt om The Polite Force:


- Excellent addition to any prog music collection

- The music is a strange blend of quirky pop, symphonic prog and jazz.

- This is not just a spectacular example of the Canterbury sound at its very best, it is a superior record of British Progressive Rock at the zenith of power…


Lyssna HÄR

2 kommentarer:

Cuby sa...

Så sant, så sant. 1967-73 kör jag med, men det kan nog utökas till 1965-75. Egg var fina. Testa Arzachel, Egg under annat namn och mer psykedeliskt och med Steve Hillage på gitarr.

Lars Patrik Stigsson sa...

Tack för tips. Hillage borgar ju tveklöst för kvalitet...