torsdag

I am not a number - I am a free man!

I många år dök en scen från min barndoms tv regelbundet upp i mitt huvud - en man jagades av en stor vit ballong, men han lät sig inte kuvas av ballongen utan skrek - I am not a number - I am a free man! Scenen hade gjort ett outplånligt intryck på mig, men jag visste inte vad det var eller varifrån den kom.

För ett par år sedan fick jag klart för mig att den kommer från en brittisk tv-serie vid namn The Prisoner från 1967. Patrick McGoohan spelar huvudrollen och har också skrivit och regisserat flera avsnitt. Jag måste ha varit ungefär tio när jag såg den.

Jag laddade ned serien. Den visade sig vara något så anmärkningsvärt som ett djuppsykologiskt, psykedeliskt och surrealistiskt science fictiondrama. Serien kretsar kring en hemlig agent som begär avsked. Han kidnappas och blir förd till ett stort utomhusfängelse kallat The Village där man försöker hjärntvätta honom och varifrån han oavbrutet försöker fly. Han blir kallad Number Six och konfronteras gång på gång med Number Two. Vem Number One är är höljt i dunkel.

Nu läser jag i the Guardian att Patrick McGoohan dött i en ålder av 80. En skribent menar att hans The Prisoner var en banbrytande tv-produktion utan vilken vi varken haft Twin Peaks eller Lost. (Jag skulle vilja tillägga att utan cannabis och LSD hade vi inte haft The Prisoner).

The Guardian meddelar även att en remake av The Prisioner är på gång. Tro mig, den skall jag se!

Introduktion på YouTube
här.

Intervju med Patrick McGoohan
här.