torsdag 25 december 2008

PEKKA POHJOLA 1952 - 2008

Ser en liten notis i den holländska prog-tidskriften iO Pages att Pekka Pohjola avled 27nde november. Han var en oöverträffad finländsk basist, mulitiinstrumentalist och kompositör. Det finns ingen information om dödsorsaken, men från Mika i Kivenlahti, Finland kommer denna information:

He lived his last years very close to where I live now, and... well, I certainly don't want to sound disrespectful or judgemental at all, believe me, but I did see him in the neighborhood a couple of times during these last few years, and my impression was that he really wasn't doing well I'm pretty sure he suffered from alcoholism and maybe just wasted his life away. And that is SO sad. I am not 100% certain of this, but the appearance of him, and the circumstances where I saw him, bore all the earmarks of someone having been beaten and knocked out by the booze.


Obegripligt att hans bortgång inte rapporterats i svensk press och media! Det kanske varit annorlunda om han inte avböjt att turnera med både Abba och Frank Zappa.

Jag har genom årens lopp regelbundet återvänt till hans Keesojen Lehto (på svenska Skuggornas Tjuvstart) från 1977. Ett mästerverk kreerat tillsammans med Mike Oldfield, Sally Oldfield, Wlodek Gulgowski, Pierre Moerlen och George Wadenius. Han har även gjort en hel del andra soloverk i progressive/jazz-fusion-anda som är väl värda att utforska.

Klicka
HÄR för att höra låten Try to Remember från Visitation (1979):


Andra relevanta länkar:
http://www.rockadillo.fi/pekkapohjola/, http://en.wikipedia.org/wiki/Pekka_Pohjola,
http://www.iopages.nl/, http://www.iopages.nl/,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Skäms lite över att jag först nu upptäckte att han avlidit ... kanske min absoluta favoritmusiker. Hade verkligen velat se honom live igen; det var 35 år sedan senast, och jag glömmer det aldrig! Halva lokalen (Mariahissen) begrep ingenting och verkade närmast illa berörd, resten trollbunden. Hans musik var så otroligt kraftfull, vacker och krävande på samma gång som den var enkel och melodiös. Och en sån jävla basist!! Lirade egentligen skjortan av alla Jacos & Hellborgs & Co - när så krävdes av musiken ... Hans solon är så fantastiskt lyriska OCH lyriska. Typ virtuosa understatements. Min son älskade "New Impressionist" vid 4 års ålder; det säger en del (och han är nu en jätteduktig gitarrist). Och humorn - faktiskt mycket coolare än självaste Zappa. Lyssna t ex på discoinfallen på "Sampolini"!!! Han var så "med" i musiken hela tiden - nyfiken och spontan trots de noggranna arren. Spelar inte själv, men det känns så när jag lyssnar på honom. Fan vad synd att det inte blev mer. Hur får jag tag på Symfonin??
Beträffande det sorgliga slutet: Var det verkligen så? En kompis till mig gjorde en radiointervju med honom för inte så värst länge sen, och det verkade inte så farligt. Och en gammal trummis från PP:s old days sa, i samband med Ålands Jazzfestival, att "han spelar mest golf nuförtiden". Fast det är klart - det utesluter väl inte att man krökar på fritiden ...
I vilket fall: Tack Pekka. Jag tyckte så mycket om din musik att jag fick in dig som uppslagsord i uppslagsverket Stora Focus (subversiv verksamhet som icke ifrågasatt redaktör). Det var det minsta jag kunde göra.

Anonym sa...

sorry - rörelsens förvirring. Menade att hans solon är "fantastiskt lyriska OCH virtuosa" ...

Lars Patrik Stigsson sa...

Härlig kommentar! Tack för den. Jag såg honom tillsammans med Mikael Oldfield i Köpenhamn i slutet av 70-talet, men tyvärr aldrig solo. Förstår att det var speciellt…

Uppgifterna om honom verkade på något sätt trovärdiga - eftersom han inte var särskilt gammal och inga andra uppgifter fanns om sjukdom eller olyckshändelse, och eftersom det ju tyvärr inte är ovanligt att extraordinära musiker råkar illa ut just på ett sådant sätt.

Att sprida ett rykte som är eventuellt är grundlöst vill jag förstås inte. Får ta mig en funderare på om jag kanske skall ta bort det…

Kolla även: http://www.classicsonline.com/catalogue/product.aspx?pid=314316

Peter sa...

Visste inte att han har dött...inte ett ljud från media i Sverige trots hans internationella storhet. Är tacksam att jag fick se honom live i Södertälje på 70-talet.
RIP my friend

Lars Patrik Stigsson sa...

Ja, tystnaden är beklämmande. Finsk radio sände ett entimmas minnesprogram, som jag försökt få tag i utan att lyckas...