söndag

ALLT ÄR BÄTTRE I HOLLAND

Flög med ryan-air till Düsseldorf, där Ilses bror hämtade oss. Biljetten kostade 1000:- tur och retur och tog 1 timma och 20 minuter. I regel brukar vi åka bil, vilket kostar 3000:- och tar 12 timmar.

Tog som vanligt en sväng i centrala Nijmegen. På väg in i min favoritbutik - Kroese - vars utbud av cd skivor och musik-dvd är överväldigande, säger Ester plötsligt: skall du köpa mer cd skivor, du har ju redan flera hundra. Jag hajar till, men tänker att… någon dag kommer hon väl att förstå...

Jag köper Zappa plays Zappa dvd för 9.99 euro och två konsertfilmer med Jethro Tull i en box (varav en live från Isle of Wight 1970). Köper Neal Morse dvd Sola Scriptura och Van der Graaf Generator - The Live Broadcasts (1975). Köper dessuton en cd med den ypperliga hollänska jazzgruppen Sinas.

Lyssna här.


Senare i bokaffären hittar Ester ett skrivblock med en dalmatinervalp, som hon vill ha. Jag säger nej, du har redan massor med skrivblock hemma som bara ligger och skräpar. Varpå hon börjar skrika högt och sparkar mig på smalbenet. Jag bär ut henne ut butiken. Hon skriker jag vet att du kommer att skall slå mig. Vi blir stående på trottoaren. Hon är ursinnig.

Jag föreslår att vi skall gå och käka pommes frites för att bli på bättre humör. (Som i Holland serveras med massor med majonnäs). Det fungerar. Vi blir sams igen.

Jag brukar tjata på Ester om att hon har för mycket prylar i sitt rum, att hon aldrig blir nöjd, att hon bara vill ha mer och mer. Plötsligt inser jag att jag inte kan hävda detta med någon sorts trovärdighet, så länge jag själv köper allt fler dvd och cd-skivor. Barn gör inte gör som du säger, dom gör som du gör. Det är en klysha, men nu har jag sett det i verkligheten.

På kvällen letar jag eft
er bbc på radion. Då hör jag plötsligt And You and I med Yes. En låt som kanske aldrig har spelats i svensk radio. Det är kanalen Arrow classic rock, som bara spelar förträfflig rock, typ Focus, Led Zeppelin, Yes, King Crimson, Queen…


Tror du mig inte så lyssna här.

Ilse syster Maja är här med sin son Joshua och en nye pojkvännen Marc. Alla får presenter av Sinter Klaas! Sedan går vi ut och dricker Leffe Blond.

Bildspel här!