lördag

KUNG UBU med mera...

Lunchmassäck: en termos med té och mackor som vi käkade sittande på en bänk vid Storkyrkan i Gamla Stan. Ester kastade en brödsmula till en ensam duva och strax hade vi hela flocken runt bänken.

Det vimlade även av turister, och tillsammans med dem såg vi paraden och vaktavlösningen.

Ilse hade stämt träff med Åsa som kom med Sara och Johanna och tillsammans gick de på rundvandring i slottet. Under tiden besökte jag science - fiction bokhandeln och fortsatte leta kläder. Lyckades faktiskt hitta ett par brallor. I tråkmånsarnas favoritbutik Dressman. Som för övrigt finns i Alingsås och alltså knappast kräver någon resa till huvudstaden.

Vi fikade allihop på Panoramacafeét i Kulturhuset. Åkte därefter hem och vilade. På kvällen såg vi Kung Ubu på Dramaten. Jag hade på känn att Ester skulle uppskatta den. Den är ju så full av fantasi och absurda infall att den kan tilltala barn. Ord som "Rövelen" och "kung Pissimugg" är ju något som en sjuåring sätter värde på. Och repliker som: "omvridning av näsan och instoppning av liten pinne i öronet" och " låt oss ta upp en ost", gör ju inte saken sämre. Dessutom påminde Kung Ubu i pjäsen en hel del om Muminpappan.

Det visade sig att Ester förmodligen var den i publiken som uppskattade pjäsen allra mest. Hon skrattade högt flera gånger och vägrade att gå i pausen, vilket jag hade förberett henne på att vi kunde göra om hon inte ville se hela.

Under andra aktens sista halvtimma kämpade hon tappert mot tröttheten, men hon vägrade ge upp. Envis som hon är skulle hon vara med till sista bildrutan.

Det var en visuellt stark föreställning med fina och kreativa idéer, utsökt skådespeleri och stämningsfull musik. Själv läste jag Alfred Jarry´s kung Ubu när jag var någorlunda ung. Inte så ung som Ester förstås, utan i 20-årsåldern. Det är en unik text på många sätt som tveklöst håller även i dag. Föreställningen var bättre än jag hade förväntat mig.

Vi tog en taxi hem och köpte på vägen Kebab och Falafel, vilket blev vår kvällsmat.