fredag

FN-DAGEN, SÖDERMALM, STOCKHOLM.


Bor bed and breakfast hos Seved Söderberg, våning 7 av 7, Fataburs Brunnsgata, Södermalm, Stockholm. Har i dag besökt Nordiska Riksmuseets förträffliga utställningar och sett en imponerande rymdfilm på Cosmonova och sedan utan framgång försökt hitta kläder i vintage-buriker på Söder. (Jag lider av en näst intill sjuklig oförmåga att inhandla kläder. Tänkte att jag skulle ta mig i kragen och verkligen försöka hitta något under denna stockholmsvistelse. Dock ingen succé så här långt alltså - men det är ju en ny dag i morgon).

Dagen började med att en grupp barn högtidlighöll fn-dagen. De sjöng I natt jag drömde och släppte ballonger mot skyn.

Jag fick i går veta att Trettioåriga Kriget spelar på en klubb i Gamla Stan. De har releaseparty för en ny live-cd.

Trettioåriga Kriget är ett band med en mycket speciell plats i mitt lyssnarhjärta. 1974 kom deras debut platta Trettioåriga Kriget - en hittills oöverträffad musikalisk prestation i den progressiva genren i vårt land. Plattan är precis så personlig och udda som den progressiva rocken i sina bästa stunder kan vara. Owe Törnwalls texter på svenska bidrar i hög grad till atmosfären. Denna skiva hålls mycket högt bland älskare av progressive världen över.

Samma år som debutplattan kom såg jag dem live på Musikhuset i Borås. Efter detta förstlingsverk följde Krigssång, och senare rad skivor där man dessvärre allt mer avlägsnade sig från den ursprungliga originaliteten. Man döpte om sig till Kriget och försökte sig med klent resultat på att spela mainstream-rock. Framgången uteblev och bandet upplöstes.

Till min oerhörda glädje och förvåning återkom bandet 2004 med Elden av År. En mogen och oerhört stark skiva som - även om den är mycket annorlunda - nästan kommer upp i samma nivå som deras förstlingsverk. Detta år såg jag bandet för andra gången spela tillsammans, i Slottskogen i Göteborg. De hade grånat och åldrats och tappat hår, men de hade inte tappat gnistan. Tvärtom. En återförening av TK hade jag inte trott jag skulle få uppleva.

Sedan dess har bandet fortsatt spela tillsammans på prog-rock festivaler världen över och de släppte härom året ett nytt verk vid namn I början och slutet.

I afton skall jag alltså se detta band för tredje gången. På en klubb i Gamla Stan. Nästan för bra för att vara sant!

http://www.trettioarigakriget.com/