måndag

SWEET HOME VÄSTRA BODARNA

Jag flög hem från Bryssel förra lördagen. Började jobba på måndagen och har nu jobbat en vecka. Ilse och Ester stannade i Holland och anlände med bilen i torsdags. Flandern blev en positiv överraskning, får jag väl kalla det, eftersom jag inte hade några egentliga förväntningar. Tack vare Ilses konferenser, som jag och Ester följt med på, har jag fått se länder och städer som jag nog annars inte hade kommit till. Sopron i Ungern, Vilnius i Litauen, och nu Flandern. Nästa gång, 2010, är det Australien som gäller. Där har jag heller aldrig varit.

För övrigt ägnar jag mig åt följande:

TV-SERIE: The Wire, säsong ett. Poliser jagar droghandlare i Baltimore. The Wire är sevärd, blodig och trovärdig, men ändå inte i klass med Sopranos, som jag hela tiden jämför med. Sopranos var ovanlig på det sättet att man aldrig tänkte på att det var skådespelare man såg. Det gör jag ofta när jag tittar på The Wire.

MUSIK: Van der Graaf Generator - Trisector. Ett av mina favotitband från 70-talet kom tillbaka för ett par år sedan med Present. Den fick godkänt, men inte mer. Soundet kändes igen, men det var ändå något som saknades. Jag tänkte att gubbarna blivit gamla. Men jag hade fel! Den nya – Trisector - är en stark upplevelse. Kraften och intensiteten från 70-talet är tillbaka. Trisector gräver stundtals lika djupt i mig som bandets produktioner från den tiden (Pawn Hearts -71, Goodbluff -75, Still Life, -76) Detta trots att min favoritsaxofonist David Jackson inte är med längre. Jag trodde inte detta var möjligt. Jag känner tacksamhet.

Se en konsert med Van der Graaf Generator här


FILM: You and me and everyone we know. Annorlunda amerikansk film med mycket atmosfär. Sevärd i kategorin Trevlig.