torsdag

JAIPUR TORSDAG

När vi lämnat Pushkar och åkt taxi till Ajmer och satt på stationsrestauranten och väntade på vårt tåg till Jaipur som skulle gå om en halvtimma, kom Ilse plötsligt på att vi glömt våra pass på hotellet. Jag ringde omedelbart till hotellet och bad dem skicka passen i ilfart med en taxi. Jag ställde mig vid ingången och väntade. När en kille väl dök upp viftande med våra pass hade nästan exakt en halvtimma gått. Vi rusade till plattform två, men förgäves. Vårt tåg hade lämnat stationen.

Sedan följde en lång och mödosam (och typiskt indisk) byråkratiprocedur. Via samtal med ett flertal stationsfunktionärer och vandring fram och tillbaka mellan luckor med diverse lappar och kvitton fick vi till sist en femtioprocentig återbetalning av gamla biljettkostnaden och, mot en extra kostnad, ny plats i ett förstaklasståg på väg till Delhi. Förstaklasstågen är tråkigare än andraklass eftersom rutorna är tonade och man kan inte se särskilt mycket av landskapet eller det myllrande livet på stationerna. Förstaklasstågen är en av de separata världar som rika och medelklassiga indier byggt upp för att få vara ifred från fattigdomen och smutsen.

Det positiva var att tåget var snabbt och att det serverades snacks, godis och kaffe. (Även enkelt tåggodis är sublimt välsmakande i Indien).

Jag hade varit i kontakt med hotellet i Jaipur per telefon och meddelat vår ankomsttid och på stationen i fanns inte mindre än två personer som väntade på oss, en vid varje stationsutgång.

Hotellet visade sig vara stiligt med sänghimmel, påkostad soffgrupp och färgglad spegelmosaik i taket.

Jaipur är huvudstaden i Rajasthan. Den brukar kallas rosa staden eftersom den gamla muromgärdade delen av staden, som är byggd av sandsten, skimrar i en rosa nyans vid solnedgången. Rosa staden är en enda stor bazar där man säljer olika typer av varor på de olika gatorna.

Ilse jobbar på dagarna med sin indiska kollega dr Amita. Jag och Ester gör upptäcktsfärder på egen hand. Amita har också varit med oss på en shoppingrunda till butiker där indierna själva handlar till fasta priser.

Jag har åter fått smaka på den otroliga Rajastahni thali som jag åt för första gången för två år sedan och som jag tänkt på sedan dess. Restauranten beskriver den som A unique unforgettable lifetime experince och jag har inget att invända mot den beskrivningen.

Apropå mat så sa Ester plötsligt i går, när vi satt i en motorriksha på väg tillbaka till hotellet:
- Pappa, man skall inte köpa köttfärs på Ica. Dom har fuskat med gammal köttfärs.
Ester njuter av Indien på sitt sätt. Bland annat genom att köpa väskor och smycken, till sig själv och katten Minouse. Hon har ritat ett låtsastangentbord och ett eget dataspel i muminmiljö!

I dag skall Ilse träffa Amita och jobba några timmar. Jag och Ester åker till Birla Planetarium och sedan till The tempel of the Sun God, som även kallas ap-temlet för att det befolkas av en apkoloni.

På lördag flyger vi till Goa!

Klicka här för bildspel.