måndag

DELHI

Lördag 2008-02-02 Hotel Broadway, Delhi.

Flyget tog bara 6.10 från Helsinki till Delhi. Det kändes som att ta bussen från Skanör till Falsterbo. Vi satt långt bak i planet och kom av sent. När vi kom igenom den timslånga passkontrollen hade bagagebandet stannat. Allt bagage var avhämtat och vårt stod inte att finna. Ilse blev vansinnigt arg. På mig! Hur nu jag kunde vara orsak till att bagget var borta? Helt plötsligt stod vi mitt i ankomstterminalen och skrek åt varandra. Ilse, som aldrig brukar bli arg annars, var plötsligt rasande och frågade var jag gjort av dom gröna bagagekvittona. Som om detta hade med saken att göra...

Jag, som varit i Indien förr, visste förstås att allt var i sin ordning. Det som i förstone ser ut som en annalkande katastrof visar sig i regel bara vara en kulturkrock. Det låter som en klyscha, men begreppet ”go with the flow” är faktiskt tillämpbart i indialand. Det är den enda strategi som fungerar. Det visade sig mycket riktigt att två uniformerade vakter stod och vaktade våra ryggsäckar bredvid en reklamskylt. We have been waiting for you, sa dom, bugade sig och försvann.

Sedan hittade vi en liten indier som höll upp en skylt med mitt namn och som körde oss till hotellet.

I dag tog vi en riksha från hotellet till Connought Place, en stor shopping- och restaurantrondell i hjärtat av stan som delas in i Connought Circus och Connought Circle och består av flera block som löper från block A och uppåt. Eftersom vi pga jetlag inte kunnat äta hotelfrukost började vi med kaffe och sandwich på Barista. Vi piggnade till och besökte Palika Bazar, en labyrintlikande bazar under jord. Köpte tre skjortor a 20:- . Hittade Amrit Book Co. och köpte där Indias Unending Journey av Marc Tully, ett bokpaket med tio böcker om Mystic saints of India och 500 Activities (en pysselbok till Ester).

Käkade en minnesvärd sydindisk veg-lunch på The Banana Leaf (där jag sedan glömde påsen med mina nya skjortor).

Bor på Hotel Broadway. Scenerierna utanför fönstret är precis så bra som jag vill att dom skall vara. Indien är över huvud taget så bra att jag blir gråtfärdig. Jag är tacksam över att detta land finns och att jag får besöka det. Här finns livets alla aspekter sida vid sida. Fattigdom och rikedom, skönhet och smuts, fulhet och förfining, urinstank och doft av rökelse, dumhet och klokhet, andlighet och kommers. Man tappar andan och tror inte det är sant. Men det är det förstås och man tvingas kapitulera. Alla sinnen bombarderas oavbrutet med en enorm mängd intryck, men man blir inte trött, bara stimulerad! Ja, lycklig rentav.

Utanför hotelfönstret ser jag pojkar som spelar kricket, som flyger drake, muslimer på väg till bön, hundar, kor och getter, kvinnor i färgsprakande saris, kvinnor i heltäckande svarta burkor, en man som grillar kött etc, etc…

Mark Tully skriver så här i boken jag just köpt: …
I have learnt from India to value humility, to avoid thinking in black and white, to be suspicious of certainty, to search for the middle of the road, that coincidences are often significant and, in particular, to acknowledge that there are many ways to God...

Nej, jag är inte köpt av indiska statens turistbyrå. Och allt är inte kul. Till exempel var hotelrestauranten, som jag hört mycket talas om, både dyr och dålig. Och småkillarna i gränden bakom hotellet är ett gäng otrevliga ligister, det upptäckte jag när jag försökte fota där på kvällen…

2008-02-03 Söndag Delhi

Det är indiernas lediga dag och massor av människor är i rörelse. Det verkar som att hela indiens befolkning på över en miljard trängt ihop sig i Delhi. På gatan utanför hotellet har man bokförsäljning. Säkert en kilometer med begagnade böcker, kalendrar, posters och magasin. Både på engelska och hindi. Vi botaniserade där en stund och tog sedan en cykelriksha till Jama Mashid, indiens största moské med plats för 25.000. Skorna av vid entre´n, fick fortsätta i strumplästen. Från toppen av den södra minareten fick vi en utsökt vy över stan.

Därefter Röda Fortet där vi käkade en enkel veg-lunch. Gick sedan utan brådska längs den myllrande bazargatan Chandni Chowk i Old Delhi. Ett massivt folkvimmel och miljarder intryck. Överallt ser man människor och scenerier som man vill fotografera. Lite turistdum känner jag mig stundtals med kameran i hogsta hugg. Vi orkade inte ta oss ända till kryddmarkanden utan tog en riksha tillbaka till hotellet och vilade ett par timmar.

Avslutade dagen med att besöka Hare Krisha-missionens världshögkvarter, ett stort tempelkomplex. Käkade buffémiddag på deras restaurant Govindas (som ju även finns i Majorna, i något mindre modell dock).