lördag

TV-tips: 100 låtar som förändrade musiken

1 (1)

UR kör en rätt intressant serie om 100 låtar som förändrat musiken. Man besöker olika städer och rapporterar om musiken som sprungit ur dem.

Hittills har man besökt New York, Los Angeles och Norra England. Senaste avsnittet kretsade kring Berlin och Krautrocken. Man intervjuade Blixa Bargeld från Einstrurzende Neubauten och två medlemmar ur Faust.

Du ser programmet här.

100-listan räknas ned steg för steg och första platsen avslöjas först när sista programmet sänds. Du ser plats 100 – 41 här.

Universum Noll kan redan nu avslöja att nummer ett blir Strawberry Fields Forever. Förutsägbart visserligen, men finns det nån mer banbrytande och  nydanande låt i rockhistorien?

Några nedslag på listan så här långt:

#46 Living In The Past (Jethro Tull 1969)

Under det hejdlösa experimenterandet i slutet av 1960-talet satte många grupper en ära i att bryta mot konventioner. Jethro Tull, ett band ledd av flöjtspelande sångaren Ian Anderson, var ett av de djärvaste och bröt medLiving in the Past med en av rockens allra mest självklara grundregler, att det ska vara fyra slag i takten. Living in the Past gick i den ovanliga taktarten fem fjärdedelar. Låten blev inte bara en oväntad hit, den såg också till att göra udda taktarter till ett standardverktyg för band inom den progressiva rocken, som Yes, Emerson, Lake & Palmer och Rush.

#58 Tanz Debil (Einstürzende Neubauten 1981)

Einstürzendes musik är lika malande och monoton som Faust och Kraftwerk, men dessutom med hembyggda instrument i stil med metallsjok. "Tanz Debil" är öppningsspåret på bandets debutskiva Kollaps och blev viktig för genren industrimusik som i sin tur ledde till industrirock och industrimetall med grupper som Killing Joke, Ministry och Nine Inch Nails.

#68 A Whiter Shade Of Pale (Procol Harum 1967)

Kring 1967 ville både popmusiken och musikerna "växa upp". Beatles, Beach Boys och Frank Zappa var bland de första som sökte nya vägar. Det gjorde också Procol Harum. Hammondorgeln och influenserna från Bach, med fallande basgång och barockliknande orgelmelodi, gjorde "A Whiter Shade Of Pale" till en populärmusikalisk milstolpe och inspirerade till framtida utflykter i området mellan pop, rock och klassisk musik.

#84 Another Brick In The Wall (Pink Floyd 1979)

Pink Floyd blev oerhört stilbildande med sin spacerock och senare konstrock. Många ser rockoperan "The Wall" med dess megahit "Another Brick In The Wall" som Pink Floyds allra största stund; andra anser att skivan är en aning tråkig och överarbetad. Men ingen kan komma ifrån det första banbrytande användandet av en nedstämd elbas, något som så småningom ledde till fem- och sexsträngade elbasar, allt större omfång på instrumentet och därmed till en mer framträdande roll för basisterna.

#93 Plastic people (Frank Zappa/Mothers Of Invention 1967)

När Frank Zappa fick igång Mothers hade han redan hunnit utsättas för senapsgas, bli åtalad för ”conspiracy to commit pornography” och försökt studera konstmusik på egen hand. Det kommersiella genombrottet kom inte förrän i början av 1970-talet men han expanderade ramarna för vad som kunde åstadkommas med ett rockband långt tidigare. Med innovativa gränstöjande låtar som "Plastic People" (med den odödliga textraden: ”Ladies And Gentlemen! The President Of The United States! He’s been sick, and I think his wife is going to bring him some chicken soup!”) och med de ständiga anfallen mot amerikansk medelklass skaffade han sig en hängiven undergroundpublik, inte minst bestående av musiker.