tisdag 8 mars 2011

Internationella kvinnodagen – därför älskar kvinnor progressiv rock!

image

Oops..glömde visst att plocka in det lilla ordet inte i rubriken.

För så är det väl fortfarande? Att kvinnor avskyr progrock? Eller har något ändrats medan jag böjde mig ned efter en tappad blyertspenna?

Det är märkligt att många tjejer gillar hårdrock och metall, som ju är en betydligt mer grabbig och macho musikstil (med ibland ganska primitiva ideal) än den progressiva och symfoniska rocken.

Band vars frontfigurer klär ut sig till rävar och sjunger om rymdskepp borde väl inte vara så svåra att tycka om?   

- Ju mer pretto desto mindre knulla, sa en känd svensk kvinnlig skribent en gång som svar på frågan varför hon avskydde symfonirock. Gissa vem? Rätt svar belönas med Strindbergs bok Giftas.  

I ett av de specialnummer om progressiv rock som Classic Rock Magazine gav ut för att kolla av marknaden innan man startade CRP Prog så fick ett antal prominenta herrar i branschen svara på frågan: Why don´t girls like prog?

Det här var deras svar.

Mike Portnoy: Good question! Weve been asking ourselves that one for 20 years! I mean, if you look at a Dream Theater show, it is ninety-five percent guys and five percent are their wives or girlfriends.  

Mike Vennart (Oceansize): I Think it’s because girls who are not musicians have a fundamental lack of understanding of time signatures. Every girlfriend  Iv´e ever bad Iv´e tried to explain why time signatures exist in the first place, and Iv´e tried to count 4/4, and they have no understanding of even why we need time signatures. And that’s what prog’s all about, complication.

John Courtney (Oceansize) I think maybe it was oriented around the instrument. Not that girls can’t be into technical nusic, of course, but I think it was very much on that rather pompous muso level. Iv´e played some 70s stuff to my girlfriend- some Camel and Yes. She can’t bear it.” What’s this Tudor music you’re lpaying?” she’ll ask. But I´ll play some contemporary stuff that I`d class as prog – some Mew or Oceansize – and she doesn’t turn her nose up to that.

Steven Wilson: I’m not sure that’s true. But generally guys tend to be a lot more obsessive about collecting music. There are certain styles of prog that involve wilfully complex music; I don’t expect many women listen to Magma or Van Der Graaf Generator. We have a lot more girls in our audience now, maybe they respond to the songwriting side of fthings?  

Steve Hacket: Too many notes. Julian Colbeck (Hackett’s keyboard player] and I had this conversation. He’s been in pop bands and played with Yes, and he said, “Girls don’t like it, there’s too many notes”. So there’s your answer.

Det är många om budet och frågan får väl inte något riktigt svar. Kan Hacket ha rätt när han säger att det är för att musiken innehåller för många toner?

Jag lämnar kommentarsfältet vidöppet…

10 kommentarer:

Markus sa...

Jag får känslan av att detta gäller ganska generellt angående musik. Jag blir alltid glatt överraskad när jag möter en tjej som har ett seriöst musikintresse och stort kunnande. Ja, det är ganska attraktivt hos en kvinna.

Kanske har vi män större behov av att se upp till någon, en auktoritet att beundra och göra till idol. De flesta kvinnor mognar och växer ifrån detta efter tonåren.

Micke i Sthlm sa...

Hejsan Patrik.

Min uppfattning är att kvinnor jag träffat gillar mer "lättsmält" musik, alternativt dansant.. Det skall antingen vara trallvänligt, eller gå att dansa till.. Dock så finns ju (som tur är) en del undantag som gillar Kaipa, VDGG osv.. och då faller man ju direkt ;) Tror inte att vi män har ett behov av auktoriteter, men däremot kanske ett helt annat sätt att uppfatta & använda musik.. Kanske är det ändamålet med musiken som skiljer? För många noter är möjligen den korrekta analysen, vad vet jag?!

Universum Noll sa...

Jag har aldrig träffat någon kvinna som gillar vdgg. Och jag skulle inte uppge det som ett krav i en kontaktannons, om jag behövde skriva en sådan.

Att det handlar om olika sätt att uppfatta och använda musiken tror jag det ligger en hel del i.

Auktoriteter att beundra finns väl i alla musikstilar och är inte utmärkande för den progressiva rocken...

Suntamer sa...

Och här kommer det en kvinna som både älskar extrem och komplex metal och progressive rock ända in i själen! :) Och jag samlar på både CD och vinyl, letar frenetiskt efter nytt varje dag.
Jag vill ha utmanande musik och inget radioskval.

Men jag tror att rent generellt stämmer det, för jag känner mig ganska ensam måste jag säga...
Och det är sorgligt.
För band som t ex Hawkwind & Magma är ju så satans bra. ;)

Hälsningar Sara.

Micke i Sthlm sa...

@ Patrik

Angående kvinnor och VdGG. Om de inte hört dem innan.. Testa spela "Refugees"!! Av någon anledning uppskattas låten av de flesta som hört den.. Sen är det bara att fortsätta "Progiseringen" ;)

@ Anna

Du verkar vara en störtskön tjej ;) Synd att Ni är så få...

Micke i Sthlm sa...

Sorry!

Sara skall de va!

Universum Noll sa...

Tack för tipset Micke. Refugees är ju smäktande och Hammill sjunger i den på ett sätt som nog kan "progifiera" en del. Värre blir det nog med de låtar där han tar i ordentligt...

Sara; härligt att skåda din blogg :-) Keep up...

Anonym sa...

Min erfarenhet är också att de flesta kvinnor får nervsammanbrott av proggerier. Det finns dock undantag med lite mjukare prylar som Oldield, Gabriel eller Radiohead om man så vil. Men undantagen bekräftar som bekant regeln.

Patrik S

Anonym sa...

... men nu minns jag faktiskt att min första kärlek var överförtjust i ELP´s Karn Evil, för att inte tala om hennes närmast sexuella böjelse för Keith Emerson. Förstod dock aldrig om det berodde på musiken eller hans ibland våldsamma approach på toronto-liven från 77 samt hans konstnärliga egensinne och temperament. Nuvarande hustruns enda skiva i hennes minimala skivhög när jag först träffade henne som kan kallas småsymfoniskt var en best of skiva med Asia.

B sa...

Kommer ihåg att jag pratade med en tjej för ett tag sen som sa att hon gillade skivan Red med King Crimson, men tyckte verkligen inte om andra band som tex Frank Zappa och Genesis (som hennes brorsa tydligen lyssnade på).

Men som sagt är Progressiv Rock rätt manlig musikstil.