torsdag 13 maj 2010

On Reflection: Allah Ho Gaybar – Kristus, Mohammed & Lars

502bgPiss- Christ. Andres Serrano sänkte ned ett krucifix i sitt eget urin.

Universum Noll gör i dag, Kristi Himmelsfärdsdagen till ära, ett avsteg från det vanliga musiktemat och ägnar ett helt inlägg åt att hylla yttrandefriheten.

Det är dock ett mindre avsteg än man kan tro. Med tanke på hur skruvad, udda och provocerande en del av musiken som presenteras här är så misstänker jag att det går omkring mer än en där ute som skulle vilja förbjuda den.

Den möjligheten måste på alla sätt förhindras. Friheten att få uttrycka det man vill i skrift, i bild, musikaliskt eller på annat sätt måste försvaras.

Därför vill jag säga att jag stöder Lars Vilks och hans kamp för yttrandefrihet. Nedanstående video och liknade verk, oavsett vad dom hädar, förlöjligar eller kritiserar, skall kunna visas i Sverige utan att en lynchmobb stoppar viningen. Detta är viktigt!

Det var alltså denna video - Allah Ho Gaybar - som fick mobben att gå loss i Uppsala.

(Uppdatering 10 05 14. Youtube har alltså ännu en gång censurerat filmen och tagit bort den. Den kan dock fortfarande beskådas här).

Lars Vilks hemsida är hackad och där finns ett mycket otäckt budskap.

gasmask You Mother Fucker Lars Vilks Still Talking about the
Prophet Muhammad
We Really Never Stop Hacking Your Site
and I will show you how can I Hacking you Computer

Just To The prophet Mohammed
We Do Any Thing
who is Mohammad Read about Him

Nedan South-Park avsnittet där Muhammed dyker upp utklädd i björndräkt. Det visar sig senare att det i själva verket är jultomten – som klätt ut sig två gånger.

080213_muhammed_turban

Upprop: Publicera Kurt Westergaards bild på era bloggar.

Läs mer: SvD, Newsmill, Expressen, DN, Aftonbladet.

XXX

Nusrat Fateh Ali Khan, pakistansk Qualli-musiker, deklarerade att han skulle skulle kunna döda Salman Rushdie med sina bara händer. Detta för att denne skrev boken Satansverserna.

Förmodligen hade han hade velat döda mig också på grund av detta blogginlägg.

Hans åsikter hindrade honom dock inte från att göra bra musik:

Spotify - Nusrat Fateh Ali Khan – Allah Hoo,

Ali på Myspace.

Muhammedkarikatyr

Uppdatering 10 05 18.

Klockren artikel i detta ämne från DN debatt – här.

Nedan Vilks filmvisning – inklusive bråket och pöbelhopens attack. Mycket skrämmande bilder.

6 kommentarer:

Markus sa...

Jag håller med dig i princip men kan tycka det är lite onödigt med Vilks provokation.

Om man tänker sig en person i ett muslimskt land, t.ex. Iran, som gör en film med ett innehåll som för oss är provocerande, t.ex. incestuösa inslag eller tidelag. Och så klär han personerna i Jesusmasker. Jag tror de flesta av oss inte skulle uppfatta detta som ett konstverk utan snarare som en provokation/angrepp på det "kristna" västerländska samhället. Personligen skulle jag inte vilja misshandla personen men skulle nog tycka det var lite onödigt med tanke på hur det ser ut i världen just nu. Jag skulle känna att en sådan provokation riskerar att öka spänningarna mellan de muslimska och kristna civilisationerna.

På samma sätt skulle vi nog tycka det vore onödigt om en hindu i norra Indien gjorde en film som Vilks med tanke på hur muslimerna i Pakistan skulle reagera. Vi skulle säkerligen uppleva denna film som en provokation.

Så jag kan förstå att troende muslimer blir upprörda över filmen även om jag på intet sätt försvarar deras våldsamma reaktion.

Kontentan - man skall aldrig förbjuda någon att uttrycka sina tankar på olika sätt eller försöka skada denne. Men ibland kan det vara onödigt att provocera och kanske skall man av respekt för folks religiösa tro ibland låta bli.
Serranos nedsänkning av Jesus i urin blir mindre en provokation eftersom han kommer från ett "kristet" land, enligt mig (även om kristna fundamentalisterna inte håller med om det).

Keep on blogging!

Lars Patrik Stigsson sa...

Hej Markus!

Jag har ingenting att invända mot det du säger. Det finns ingen anledning att provocera någon i onödan. Och man skall respektera andra människors religiösa tro och deras känslor kring det som de betraktar som heligt.

Jag finner själv Serranos krucifixbild i viss mån sårande. Inte för att jag är troende i någon sedvanlig bemärkelse, men jag håller ändå Jesus som en av de klokaste gestalterna som trampat denna jord. Jag gav plats år bilden bara för att visa vad det måste finnas plats för i ett demokratiskt samhälle.

Det är bara det att i det här läget är det inte Vilks i första hand som skall kritiseras. Det är den mobb som genom våld stoppar ett samtal i ett demokratiskt land. Att folk blir sårade och kränkta ibland är helt enkelt priset vi får betala för yttrandefrihet och demokrati.

När en våldsmobb lyckas stoppa ett demokratiskt samtal på Sveriges äldsta universitetet, på en plats vars väggar och anor andas den fria tankens/ordens okränkbarhet, blir jag ärligt talat rädd.

Det tycks dessutom allt mer sprida sig en rädsla i samhället, när det gäller konstutställningar, konserter etc, för vad militanta muslimer skall ta sig för. Inte därför att man är rädd för att såra och kränka någon, det man fruktar är våldsreakationer liknande den som uppstod i Uppsala. Ett sådant samhälle vill inte jag leva i. När Vilks utmanar detta tycker jag att han är modig och gör rätt.

Personligen anser jag också att förbudet att avbilda Muhammad är ett tabu som muslimerna nog måste lära sig att tåla. På samma sätt som kristna, (och i viss mån jag själv) får tåla piss-christ, ecce-homo och dylikt.

Markus sa...

Jo, en lynchmobb skall inte få stoppa ett demokratiskt samtal, håller helt med. Det blir problematiskt när våldshot tvingar folk till tystnad.

Lars Patrik Stigsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lars Patrik Stigsson sa...

Apropå ditt första inlägg. Filmen Alla ho Gaybar är gjord av Soorah Heera, iransk konstnär. Läs mer på Vilks hemsida: http://thub.wordpress.com/

Josef Boberg sa...

När STYRKTA "sanningar" presenteras - så får man kallt räkna med att det blir en hel del av personliga påhopp i en eller annan form, tyvärr tyvärr... :cry:

Men dom som håller på med sådant - förstår ju ej bättre. Så det gäller ju bara "att simma lugnt" en tid - så brukar det lösa sig i slutändan - ”vet” Josef B.