torsdag

Spellista April – progressive covers, tributes & interpretations.

24973_377375561918_251861986918_3847004_1123362_n

När jag började kompilera denna lista (här och i högermarginalen) hade jag ingen aning om hur långt och djupt den skulle ta mig. Flera kvällar i rad har jag varit helt uppslukad av detta projekt.

Det första jag hittade var japanska Ruins Progressive Rock Medley. En låt som på två minuter och trettiotre sekunder i rasande tempo går igenom inte mindre än 39 klassiska progrocklåtar – en helt osannolik och förbluffande upplevelse! Kolla vilka låtarna är här.

När utforskningen fortsatte stötte jag på en bossanova version av A Trick Of The Tail, en turkisk technoversion av Tubular Bells, en death-metal version av Knife Edge och en hip-hop version av The Moody Blues´ Tuesday Afternoon, fyra versioner av Gabriels Games Without Frontiers samt inte mindre än fjorton olika versioner av Premiata Forneria Marconis ("Marconis prisbelönta bageri" på svenska) signaturmelodi Impressioni di Settembre.

Utöver detta ett flertal mer eller mindre obskyra jazztolkningar och arrangemang för stråkar och symfoniorkester.

Det gäller förstås att man är någorlunda bevandrad i den progressiva rockens 70-talskanon för att till fullo kunna uppskatta detta. Men om man är det vågar jag utlova en högtidsstund

En del av dessa versioner är riktigt bra, andra är bara intressanta. Några balanserar på pekoralets gräns och några kliver helt klart över den.

En del apar efter originalen om tillför inte nytt, medan andra faktiskt vidgar perspektivet och skapar något eget och säreget utifrån grundmaterialet.

Jag tänker t ex på Jeff Buckleys live version av Back In NYC, A Camps av Us and Them, Bancos av Starless eller Oddjobs av Moonchild, med många flera.

Det finns den del låtar där bara prog-samplingar används. Stakka Bo´s The Great Blondio är en sådan. (Vilken progrock klassiker är det han lånar från?)

Jag har inte arrangerat listan i någon nämnvärd utsträckning. Jazz , death-metal versioner och technotolkningar ligget om vartannat, som korten i en dåligt blandad kortlek.

Jag överlåter år dig, käre upplevare av denna blogg, att själv botanisera i materialet, lyssna och rensa efter eget tycke och smak. Dyk in huvudstupa, pröva allt och behåll det bästa. Utgå från denna lista och gör din egen.

(Jo en gallting har jag faktiskt gjort. På temaplattor där hela utbudet bestått av flera progrock låtar jag bara tagit med en låt från varje album).

Det verkar som att Genesis är den grupp som dragit till sig flest uttolkare. Inte så konstigt med tanke på hur mycket musik som det finns den gruppens produktioner.

Listan visar tycker jag på det betydande inflytande progrocken haft på musiker och artister av alla sorter. Allt från hiphop-artister till jazzensembler ger sig i kast med Genesis, King Crimson, Pink Floyd, Rush och även Gentle Giant.

Efter att alltså ha ägnar åtskilliga timmar (under vilka jag ständigt blev allt mer förbluffad) tvingades jag ge upp och inse att detta bara är början. Jag har bara hunnit kolla upp de mest kända bandens mest kända låtar. Fortsättning följer…

Återigen måste jag konstatera vilken ypperlig musiktjänst Spotify är. Det jag bedrivit här är ju faktiskt en sort musikhistorisk grundforskning – som knappast hade varit möjlig utan Spotify.

Så håll till godo – hoppas att din Påsk blir ännu trevligare i denna listas sällskap.

Progressive Rock for all types and ages group picMaila universum.noll@mail.com om du vill ha en invite till Spotify.