måndag 8 mars 2010

Internationella Kvinnodagen – var är brudarna?

200px-LoriLinstruth_CorJabaaij Lori Linstruth

Jag vet - progrock är en manlig affär. Mer än de flesta affärer.

Det är allmänt omvittnat att tjejer inte gillar – ja, ofta rentav hatar – progrock.

Det slog mig att jag i omröstningen om bästa progrock gitarristen uteslutande listat män. De 20 främsta i branschen.

Jag hade inte en tanke på att det även finns kvinnor. Vilket bara visar hur trist enkelspårigt, könsbundet och inskränkt jag tänker.

Hursomhelst. I dag är det den 8 Mars – Internationella Kvinnodagen, och jag tänker ta skadan igen. Jag tänker dra mitt strå till stacken.

Jag förlänger omröstning om bästa progrock gitarrist och kompletterar med en lista med kvinnliga kandidater.

För såna finns.

Ett härligt exempel på det är Nora Bucci.

För en hel konsert med Nori och Gammalonhit. Kvalitén är inte den bästa - men det är en pur njutning att se denna tjej i aktion.

Ett annat exempel, och den som för mig är mest bekant, är Lori Linstruth, (hon lär ha svenskt påbrå).

Lori spelade gitarr i Arjen Lucassens Stream of Passion och har nu senast samarbetat med honom som textskrivare och gitarrist i Guilt Machine.

Kolla hennes gitarrsolo nedan i Passion. Det går inte av för hackor:

Och här förklarar hon hur hon bär sig åt:

Kanske skall vi börja kvotera in tjejer i progband på samma sätt som man nu talar om att kvotera in kvinnor i bolagsstyrelser?

Susanne Weinert Levererar ett härligt solo i detta klipp.

Även Orianthi är värd ett öra och öga -

The Luv'd Ones var ett helt helt och hållet kvinnligt amerikanskt garage/psykedeliskt rockband i mitten av 1960-talet. Det leddes av sångerskan och gitarristen Charlotte 'Char' Vinnedge.

Jag har inte hittat några live klipp från gruppen, men denna video visar trots detta rätt väl vad det hela handlade om.

Ett härligt och tidstypiskt dokument:

Säga vad man vill om punken, men den släppte fram tjejerna på ett helt annat sätt än vad progrocken gjort och gör.

x

Tipsen i detta inlägg kommer delvis från prog-konnässörerna på Progressive Ears. Tack.

Ytterligare tips från läsare av bloggen emottages tacksamt.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Bra initiativ ! Jag slår ett slag
på den Internationella Kvinnodagen
för den ibland "Prog-Liknande" gamla amerikanska rockgruppen
" Heart ", med två tjejer i förgrunden, som även är systrar!
Jag såg dem utomhus på
" The Pacific Amphitheatre "
i Santa Ana, söder om Los Angeles år 1988. En mycket bra konsert !
- Listen to reason.

Lars Patrik Stigsson sa...

Jag vet inte säkert om jag nånsin hört "Heart", men jag har mycket tydliga bildminne av deras skivomslag, från den tiden när man bläddrade i vinylbackar. Om musiken är bara hälften så bra som de där systrarna är vackra så är den tveklöst värd att lyssna på.

Anonym sa...

" Heart " har ju gjort så många plattor med rätt varierad stil med Rock som grund. Spontant skulle jag testa skivan " Little Queen " från 1977, om man inte hört dem så mycket förut; låtarna "Love Alive"
"Little Queen", "Barracuda", " har både Folk-Rock, Hårdrock-stuk och
även en liten känsla från Jethro Tull och dess "Songs From The Wood" och "Heavy Horses" period
i musiken. Men alla låtarna på hela den skivan är bra, en riktig höjdarplatta faktiskt, när jag nu lyssnar på den igen efter lång tids uppehåll !
Med Vänliga Hälsningar Från
Listen to reason.

Anonym sa...

Två brudar som verkligen är värda att nämnas här är Annie Haslam och Kate Bush, två förhäxande sångmystiker.

/Patrik S

Anonym sa...

Glömde nämna Maddy Prior, en otrolig insats gör hon på Mike Oldfields Incantations, dennes syster Sally sjunger f.ö. underbart På Steve Hacketts Shadow Of The Hierophant så dessa två damer vill jag också passa på att proggfira
/Patrik S

Lars Patrik Stigsson sa...

Little Queen finns på Spotify, lyssnar just nu, och det är överaskande bra. Fint flöjtspel och bra stämsång bl a.

Patrik S: (intressanta initialer). Trodde först det var mina egna inlägg som jag glömt att jag skrivit...

Ville faktiskt ha med något från Incantations när jag gjorde min best of prog lista nyligen. Men den finns inte på Spotify så det gick inte...

Lars Patrik Stigsson sa...

...håller för övrigt med dig om sångerskorna.

Lars Patrik Stigsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Hoppsan, tänkte inte på att initialerna kunde skapa förvirring, sorry.
Patrik Skantze

Lars Patrik Stigsson sa...

Ingen skada skedd, tyckte bara det var lite kul...

Ove, Svedala sa...

Jodå, Lori L är riktigt cool och duktig gitarrist som spöar de flesta grabbarna.
Jag har haft turen att se just Stream of passion Live och hon rockade riktigt fett. :-)