tisdag

Avatar – Roger Deans revansch i filmvärlden

avatar_concept_art-3

Redan innan jag såg Avatar hade jag nåtts av ryktena om att miljöer och i den påminde om Roger Deans skivomslag. Det är en diskussion som sedan en tid tillbaka förts på diverse forum.

Jag hade denna tanke i bakhuvet när jag klev in på biografen, men filmen visade sig vara så spännande att jag inte hann sitta och analysera dylika frågeställningar.

Avatar är en av de vackraste mest fängslande filmer jag sett. Den har det mesta som en fantasy-vän (och alla andra också för delen) kan önska sig.

Avatar är en saga med både klassiska och moderna inslag. Den har lånat drag från rollspelsvärlden genom att låta människor “spela” ursprungsbefolkning, på samma sätt som när man spelar en figur i ett on-line dataspel.

Jag älskade varje minut av filmen. Och efteråt ville jag bara ropa:

Mountains come out of the sky,
and they stand there!

För visst talade ryktena sanning. Att Deans 70-talsomslag till bland andra Yes varit en inspirationskälla är helt klart.

De flytande öarna och bergen, skogarna och drakarna, även själva färgsättningen, allt bär tydliga Dean-drag.


1ad5c60559

Roger Dean - Dragon

Själv kommenterar Dean inte detta. Åtminstone inte på sin hemsida.

Min enda invändning mot filmen är att filmmusiken skulle varit symfonisk rock av klassiskt 70-tals snitt.
Vi kunde väl åtminstone fått en snutt av Gates of Delirium någonstans! Detta hade gjort kopplingen mellan de Dean-inspirerade bilderna och filmen som helhet komplett.

Det hade kunnat bli något i stil med filmen på denna blogg.



sf36_avatarislands1

Sagt om Avatar:

SvD:
Man har fruktat att Cameron nu en gång för alla gapat efter för mycket: råa marinsoldater med tunga vapen slåss mot blå utomjordingar med svans. Som rider på drakar. I fluorescerande urskog och bland flytande berg. I nästan tre timmar - och alltihop i den senaste 3D-tekniken.

DN:
Cameron har velat bjuda på överdåd. I det lyckas han. Så klichéfyllt det är befarar jag att jag kommer att återvända, för bilderna fyllda från kant till kant med mäktiga träd, blad och flygande och smygande livsformer man inte riktigt hinner uppfatta vid en första titt. Med rena datoranimationsmuskler drar han åskådaren in i ”Avatar”.

io9.com
Did prog rock´s greatest artist inspire avatar? All signs point to Yes. This movie goes beyond eye candy. It’s eye cocaine. And James Cameron only sells the good stuff …
------------------------------------------------------------------------
Uppdatering 01 01 15

A quote from Avatar's artistic creators.

Some have suggested that Cameron's vision of floating mountains and dragons draws on Yes cover artist Roger Dean.

Says Cole: I can't speak for Jim, but all of the floating mountains and the banshees were all in the script when I read it. I wasn't aware of Dean's work until I started the project, when another artist pointed it out. We looked at his work more as a novelty because it was similar subject matter, but it was not really as an influence. Dean's work has a whimsical quality that we absolutely wanted to avoid.

In addition to working on the landscapes of Pandora, Cole also designed the image that became the movie's final poster”.
-------------------------
(Whimsical quality, vad f-n menas med det?)
------------------------------
Uppdatering 10 02 24
Från Entertainment –Weekly:

Where did James Cameron get the idea for the floating mountains? Was that from a Yes album cover?

''It might have been,'' the director says with a laugh. ''Back in my pot-smoking days.''