lördag 12 september 2009

Vilket är det bästa svenska prog-rockbandet?

Efter den succéartade enkäten om Peter Gabriel där inte mindre än 13 personer deltog (tack alla som röstade), går Universum Noll vidare med frågan - Vilket är det bästa svenska prog-rockbandet någonsin?

Herregud vilken fråga! När jag fick ide´n förstod jag strax vilka svårigheter en sådan enkät skulle innebära. Vi är ju i detta land välsignade med så oerhört många bra band. Både gamlingar och nykomlingar. Hur gör man en urvalslista?

(Ibland när man läser recensioner på nätet och i internationell prog-press stöter man på utrop av förundran. Hur bär dom sig åt i Sverige, hur kan dom åstadkomma så mycket bra progressive, vad har dom i vattnet)?

Jag kollade den utmärkta siten www.progarchieves.com som bland mycket annat listar prog-rockgrupper land för land, (kolla Sverigelistan här). Det visade sig att Sverige fanns representerade med etthudranittiotre band. 1-9-3! Från A Swarm of the Sun till Zello. Och då saknades t ex Simon Stensland, och Wonderland (som spelade i Slottsskogen härom sistens). En grupp som Midaircondo borde kanske också kvala in?

Jag tog även den fina boken The Encyklopedia of Swedish Progressive Music 1967 – 1979, till hjälp.

Jag fann att man (eller snarare jag) kunde dela in grupperna i tre kategorier. De oumbärliga, de nästan oumbärliga och de umbärliga. Eftersom detta handlar om tycke och smak, och i viss mån om kunskap, bestämde jag mig för att lista så många som möjligt, och sedan be dig käre läsare att komplettera listan, i kommentarfältet eller via mail, och lägga till de kompletterande förslagen i efterhand.

Enkäten kommer att vara öppen ett tag framöver, så att så många som möjligt kan delta. Man kan rösta på fler än ett band.

Prisutdelningen kommer att direktsändas i tv och äga rum i Berwaldhallen. De nominerade artisterna kommer att anlända i limousiner och mötas av stående ovationer. (Nä, jag vet, vi är inte där…än. Fantasin skenade i väg. Men kunde Berlinmuren falla så…).

6 kommentarer:

Pär sa...

Omöjligt att välja bara en så det blev Opeth och Änglagård som fick min röst. Egentligen skulle jag vilja välja några fler men det får räcka med två.

Anonym sa...

Wonderland såklart.
En nykomling som verkligen visar hur bra prog ska låta

Farmerdude sa...

Lägg till Darkwater & Andromeda så skall jag rösta !!!

Lars Patrik Stigsson sa...

Ok, kompletterande lista kommer inom kort...

robert sa...

Simon Says med grymt duktige Stefan Renström vid rodret!

Lars Patrik Stigsson sa...

Tardigrade har jag lyssnat mycket på. Snudd på ett mästerverk.