onsdag

Soundtrack till Oktober

Ny månad - och Universum Nolls samarbete med Spotify ( ;- ) fortsätter med en ny spellista - här, eller via länk i högermarginalen . En salig blandning som vanligt – denna gång med en viss övervikt för det man kan kalla art rock. Endast för seriösa lyssnare med en stor portion tålamod således.

Jag har hämtat den mesta musiken från senaste numret av Progression Magazines cd-recensionsavdelning.

En del av det här är helt klart musik för en udda Gud. Stundtals kollosalt krävande, men om man ger den den tid den förtjänar blir man rikligt belönad. Lyssna t ex på Copernicus – Joe meets Copernicus, så förstår du vad jag menar.

Inblandat som chokladbitar i en brownie finns en del progressive-metal. Även med growl. Som faktiskt fungerar förvånansvärt förträffligt t ex i Amorphis låt Sampo. För att inte tala om Aeon Zen, som tar prog-metallen till nya och roligare territorier. Om du gillar prog-metall så missa inte (Opeth) Mikael Åkerfeldts låt Stockholm, från OSI,s album Blood. Tredje låten från slutet på listan. En underbar låt.

Visste ni förresten att en av de mest signifikanta growl-sångarna var Louise Armstrong? Det visste inte jag. Läs mer om detta här.

Nämnas bör även att Lou Reed spelar gitarr på Lucibel Craters Threadbare Funeral.

Jag har haft väldigt roligt när jag satt ihop den här listan. Hoppas att du som lyssnar få lika kul. Jag är faktiskt totally flabergasted över den höga kvalitet den progressiva rocken håller i dag. Jag börjar luta åt att det vi just nu är mitt i inte är The Second Golden Age of Progressive, (som vissa hävdar, (den första skulle ägt rum 68-78) utan The Golden Age. Så mycket bra symphonic experimental avantgarde progressive art rock som det görs i dag tror jag faktiskt inte det någonsin gjorts.

Inser också mer och mer vilken utmärkt tjänst Spotify är. Att sitta med ett magasin och läsa cd- recensioner och ha möjlighet att lyssna på musiken i realtid är nothing short of a dream come true. Jag är på gränsen till att uppgradera till premium ( något tydligen bara en på 50 användare hittills gjort (enligt en BBC- undersökning). Och det är väl därför Spotify tycks öka reklamtrycket för närvarande).

Har du inte Spotify så kan du skaffa det här. Sedan kan du lyssna på symphonic experimental avantgarde & progressive art rock tills öronen ramlar av.