torsdag 17 september 2015

Magma + Mats & Morgan till Helsingborg

image

Ett stort och betydelsefullt musikevenemang äger inom kort rum i Helsingborg. Den tionde oktober gör de mytomspunna franska prog-giganterna Magma sitt andra Sverigebesök nånsin. Förband är inga mindre än Mats & Morgan. Plats: The Tivoli.

“Prog-bussar” kommer att gå från båda Stockholm och Göteborg.

Detta är ett unikt konserttillfälle som bloggredaktionen varmt rekommenderar.

Biljetter och annan relevant information återfinns här.

Nedan svarar arrangören Marcus Enochsson på några frågor om arrangemanget och framtidsplanerna.

Hur började du lyssna på Magma?

För närmare 15 år sedan, i början av min proglyssning, gav min progmentor Jens Appelgren lite blandband som bl.a. innehöll "Troller Tanz", vilket var min första kontakt med Magma. Det var dock låten jag alltid snabbspolade förbi eftersom den var för konstig för min smak. Sedan var det inte förrän samma Jens visade en DVD med MDK för ca 4-5 år sedan som jag fattade att jag missat något. Jag blev helt golvad av de Orff-liknande körarren, det hypnotiska trum- och basspelet och beställde genast Ëmëhntëhtt-Ré som gick varm på CD-spelaren. Sedan var jag fast för den Kobaïanska världen.

Har du någon favoritplatta?

Idag är nog K.A. favoritplattan, om man inte kan räkna DVD:n Mythes et Légendes IV som innehåller både hela K.A. och fantastiska Zëss. Det finns även gott om mästerliga live-versioner av MDK som står högt i kurs.

Har du sett Magma live förut?

Ja, i Paris 2012 när vi var på semester med min familj. Det var en grym spelning, men jag misstänker att det blir en ännu mer ultimat setlista denna gången, utifrån vad de spelat tidigare på turnén.


Hur fick du möjlighet att ta Magma till Sverige?

Efter vårt första Progressive Circus, våren 2014, började vi snart tänka att vi kunde sikta lite högre och se hur det går. Vi tog kontakt med Magma som redan då hade startat The Endless Tour. De hade en datumkrock till PC15, men de hörde av sig igen och undrade om 10/10 och det gick ju inte att tacka nej till =)

Hur kom Mats & Morgan med i bilden?

Jag kontaktade faktiskt först Morgan i syfte att få ihop Magmadiggande progkändisar till en "progbuss" som går från Stockholm till konserten. Han föreslog dock direkt att han och Mats skulle sätta ihop en specialanpassad öppningsakt till det hela istället, och efter en kort avstämning med Stella i Magma var de med i konsertpaketet, vilket känns fantastiskt kul och ett sätt att göra en redan unik konsertupplevelse ännu mer unik.

Hur kan Progressive Circus gå vidare efter Magma?

Parallellt med framgångarna med PC har jag och min fru Anna som driver Kulturpunkten fått ett allt djupare storhetsvansinne och arbetar mot att på några års sikt skapa ett av Europas främsta proglivescener i Skåne. Många av de bästa artisterna inom genren har för ovana att hoppa över Norden, vilket vi vill ändra på genom att bjuda hit dem. Vi har haft stor hjälp av Musikverket, Helsingborgs stad och progfans runtom i landet för att bygga den plattform vi har idag, och som vi kommer att vidareutveckla till PC16. Jag vill inte avslöja för mycket, men vi kommer att släppa en internationell headliner i samband med Magmaspelningen, och tror nog att responsen kommer bli lika massiv som när Magmanyheten släpptes. Allt känns möjligt just nu, och framtiden får utvisa hur snabbt vi kan ta oss framåt, men varje såld biljett är väldigt värdefull för att ge oss möjligheten att nå vår vision.

Relaterat: Sydsvenskan, Rolling Stone, Bills Prog Blog

image 

2 kommentarer:

Lasse Unger sa...

Mycket glädjande läsning. Mer progressive musik till folket. Hatten av för arrangörerna.

ProgPer Ljungman sa...

Det finns alltså inte bara en pågående succé utan hopp om ännu större arrangemang. Storartat!