fredag 9 december 2011

22 skäl till att jag inte ser Yes i Solnahallen i kväll

images-q=tbn-ANd9GcQIkQ1_7ovcUolCeu4NPMvBXwOUuBl5ITlt82QCx13liax4zw2L

Jag ser inte Yes i kväll därför att:

1

Jon Anderson och Rick Wakeman saknas, och ingen kommer att förklara vad det beror på.


2

allt för få i publiken kommer att tycka att det är stötande. 

3

information om bäst före-datum och halten av konserveringsmedel i produkten saknas.

4

Benoit David har sålt sin själ till en kopieringsmaskin.

5

de inte kommer att spela Sweetness, I see You, Survival  eller någon annan låt från den tidiga eran.

6

de borde framfört något av de klassiska albumet i dess helhet i ställer för nya albumet.

7

arenan snarare borde varit PRO,s samlingslokal än Solnahallen.

8

Yes i dag spelar regressiv rock, inte progressiv.

9

allt bandet gör för närvarande lång väg luktar behov av pengar.

10

alla tunnhåriga och gråhåriga herrar i publiken kommer att påminna mig om hur gammal jag själv är.

11

jag har hört Roundabout en miljon gånger, och detta kommer att var den sämsta versionen hittills

12

de inte besöker Göteborg på turne´n.

13

det de presterar på nya livealbumet In the Present - Live From Lyon låter som ett mediokert Yes-coverband.

14

jag kommer att oroa mig för att Stewe Howe ser så blek och sjuk och hålögd ut att han kanske inte kommer att kunna genomföra hela konserten.

15

jag flera gånger kommer att fråga mig om  Chris Squire är nykter.

16

det redan finns (eller fanns) ett band som heter “Liket Lever”

17

bandet helt och hållet saknar humor och distans till det de håller på med.

18

detta förmodligen är deras sista turné, och jag vill se ett av mina favoritband gå i pension med flaggan i topp (jämför VdGG).

20 

därför att jag inte vill känna samhörighet med den skara som hävdar att symfonirocken är en dinosaurie som bör försvinna från jordens yta.

21

Glass Hammers nya album innehåller bättre Yes-musik än Fly From Here.

22

yesrobshanahan

12 kommentarer:

Anonym sa...

Det var en bisarr post! Jag fattar inte. Är det ironiskt eller allvar? Om det är ironiskt så fattar jag - du skriver vad pressen skulle skiva om Yes i dagsläget. Men du är i själva verket där, fattas bara, Yes är i Sverige och recension kommer om ett par dar! Om inlägget är allvar, så fattar jag inte. Invändningarna låter som en gammal Jan Gradvall-krönika från 1996. Den här bloggen är väl åtminstone lite grand till för att pusha progressive, inte för att varna folk från att gå på prog-konserter?

Harry

Björn M sa...

Jag instämmer till 100 % och skulle nog kunna presentera ytterligare 22 anledningar till att jag inte var där...

Universum Noll sa...

Ja Harry, denna blogg är till för att pusha progressiv rock, men det Yes gör i dag är inte särskilt progressivt. Jag har försökt tycka om det de gör, men det går inte. Yes har genom åren varit ett av mina absoluta favoritband, men jag har svårt för att uppskatta vad denna inkarnation av Yes har för sig. Gruppen är för mig för alltid förknippad med Jon Anderson, och att han ersatts med en coverband-sångare, som härmar Jon, är svårsmält. Och det var just för att slippa bli som Jan Gradvall jag inte gick. Men posten syftar definitivt inte till att varna någon för att gå och se Yes. Och den som var där och gillade det de såg och hörde har jag full respekt för. Vem vet, mina farhågor kanske var obefogade? Det kanske var en fantastiskt konsert?

Anonym sa...

Nej, jag skulle inte heller gå och se dagens "Yes" efter att ha lyssnat på mer än ett dussin nedladdade bootlegs från den pågående turnén. Förutom att det luktar penningbehov och annat som både är förståeligt och förkastligt (i alla fall under Yes-rubriken), låter konserterna så här långt förfärligt. De spelar inte tillsammans, tempot varierar mellan kombattanterna och den stackars sångaren mäktar väldigt sällan sjunga rent. All heder åt dem som står ut att se detta musikaliska kadaver, men jag tillhör inte dem (och senaste skivan är rätt ok, men det är inte en Yes-skiva), utan jag håller mig till Yes' gamla skivor och andra bands kontemporära (i min recensionsspalt i nya numret av Nya upplagan hyllar jag både d'Accord, Aranis och Brighteye Brison. Den progressiva rocken/artrocken/symfonirocken lever och mår bra. Det gör inte dagens turnerande utgåva av "Yes".
- Jan-Erik

John sa...

Nu gick jag inte, trots att jag hade biljett, och det visade sig vara rätt beslut. Jag fick SMS från fem olika männskor om hur jädra ostadig Benoit var.

Nu är jag långt ifrån någons sorts Jonfetischist. Jag anser att Drama är en bättre skiva än majoriteten av de skivor som Jon har varit med på och hans insatse de senaste åren (Survival... och Living Tree) har varit hopplöst menlösa.

Så jag hade lite hopp om Fly from Here, inte minst för att Trevor Horn var bra på Drama, men även för att delar av Buggles andra platta skriker Yes om än i elektorniskt 80-talsformat. Men förhoppningarna infriades inte och skivan har inte växt särskilt. Inte när jag har Wobblers nya, nyupptäckta Moth Vellum, Glass Hammers två senaste och de två klassiska Druidplattorna att fylla Yeshålet med.

Att det sen är mer prog över FfH än många av de absurt tokhyllade tredje vågen-artisterna är en annan sak. Det gör den inte bättre som helhet, bara mer principiellt.

Anonym sa...

Tack för svar på min fundering. Jag håller med i allt du säger om dagens upplaga av Yes och för mig är de ett överspelat kapitel så det var inte pga av att min stolthet sårades som jag la in en kommentar. Min kanske något oövervägda tanke var att bloggen din skulle göra positiv reklam för allt som händer i proggväg här i Sverige, men jag fattar att du måste ge utrymme för dina personliga reflektioner också. Jag hoppades dock på att du var på konserten så att jag kunde läsa en recension om den idag! Hur har reaktionerna varit bland svenska proggbloggare, nån som skrivit om den?

Universum Noll sa...

Utöver Dan Backmans rapport i SvD

http://www.svd.se/kultur/scen/konsert-yes-svdse_6699723.svd

så har jag inte sett någon recension alls. Visst, jag hade gärna varit på plats och recenserat, om de besökt Göteborg. Men att ta mig från Alingsås, där jag bor, till Stockholm, när evenemanget i övrigt inte lockade nämnvärt, det funkade helt enkelt inte.

Dock: om någon var på konserten och läser detta och vill skriva om den på UN så maila universum.noll@mail.com

Q Jan Erik: kan man läsa dina skriverier på nätet eller bara i papperstidning?

Re John: Never heard of Moth Vellum, skall kollas upp. Starcastle är också värda ett öra om man letar yes-substitut.

Anonym sa...

Jodå, alla gamla nr av Nya upplagan som ligger i digitala versioner som pdf:er på nyaupplagan.se. I februarinumret kommer också en samlande feature kring "konstig musik", en etikett en av de svenska distributörerna gett den sorts skivor jag skriver om när jag inte skriver om klassisk musik. Mycket läsnöje!

Jan-Erik

Anonym sa...

Hej - konserten i Köpenhamn gav följande kommentar på en nedladdningssajt som ska vara namnlös: "This gig was nothing short of a disaster. Please don´t get me wrong - I love Yes, I love the new album, I love Benoit David´s singing on that album, but this night in Copenhagen his singing was so incredibly awful that people in the venue started making fun of him, and some even left after a couple of songs.

I don´t know why they played. I thought more of Squire/Howe than to play a gig where the singer is obviously not well. Had it been another band like, say, Motorhead I wouldn´t have cared much. But with Yes the vocals are as important as all the other instruments.

They should have cancelled, as they have done now with the rest of the tour. To my dismay they didn´t, and I was left heartbroken after many of my favourite songs were shattered to pieces.

That being said, I actually did enjoy watching Geoff Downes (and, as a consequence, 4/5 of the Drama-lineup). That was nice. But this gig should never have happened.

The sample below is a film of Fly from here, the complete song. It was the only song during the entire show that came close to sounding ok. I shot it with my Xperia and replaced the sound with this recording. If nothing else, listen for the cool parts by Geoff.

A sad day. I hope the band returns with either a singer that can cut it or with Jon, farfetched as that may be. I have nothing against Benoit David at all, but he ruined this gig for me."

Jan-Erik

Universum Noll sa...

Tack för input, Jan-Erik. Synnerligen intressant kommentar. Det här är ju värre än vad än vad till och med jag befarade. Jag såg Yes 2009 med Benoit och tyckte faktiskt att det var en ok konsert musikaliskt. Då hade Benoit i alla fall inga problem med att träffa rätt toner. Nu kan man ju bara vara glad att man sparade konsertpengarna.

Anonym sa...

Du kan få en cd-kopia av konserten om du vill...

Jan-Erik

Tobbe sa...

Tycker att det var 22 helt fullgoda skäl att inte se "Yes"...för Yes var det väl ändå inte riktigt... En gammal kompis som är ett jättestort yesfan valde att bara träffa Alan i baren efteråt...dom har ju trots allt lirat ihop...