tisdag

Demo: Impression – Z 18

m

För mig som när det gäller musikaliska preferenser inte rört mig ur fläcken sedan sjuttiotalet är det en pur njutning att höra kalmargruppen Impressions egenproducerade CD  Z18.  Musik som är välspelad, positivt (utan att vara konstlat glättig) och sant melodiös.

Tro mig, om någon hade spelat det här för mig utan att jag vetat vad det var och sagt lyssna det här är ett kanonband från sjuttiotvå, så hade jag trott på det.

Det är inte nämnvärt psykedeliskt, och inte progressivt heller, om man med det menar udda taktarter och snabba taktbyten. Snarare drar det åt pophållet. Men det gör ingenting alls när det görs så här bra. Låten Spartan Atrium kunde lätt ha legat låg fyra på englandslistan nån gång dåförtiden.

En något luftigare mixning och bättre produktion och en orgel och en gitarr som vågat klösa loss lite mer i solopartierna hade lyft musiken ytterligare.

För övrigt lämnar detta inte mycket i övrigt att önska.

Det ryktas om att Impression har en nytt album på gång. Det borde betydligt fler än jag se fram emot.

Lyssna på Impression här.