torsdag 6 januari 2011

Spotify spellistor januari – best progressive 2010

image

Här är den musik från 2010 som i progrocktidskrifter, på siter, bloggar och i prog-forum omnämnts som den bästa.

Listorna fungerar enligt devisen more is moore. Listan med progrock stannade på 67 låtar från lika många album. Sammanlagt 6 timmars musik! Den är att betrakta som en lista med lyssningstips, snarare än en lista som man skall lyssna igenom från början till slut (även om även det förstås går bra). 

Utöver denna finns en progmetall-lista samt en jazz-lista.

Urvalsmetoden har varit att jag valt inledningslåten på varje album – om den inte bara varit ett kortare intro.

En av de plattor som dyker upp på flest håll som årets bästa –Anathemas We´re Here Because We´re Here finns inte på Spotify. Men man kan ju inte få allt.

image

Spellistorna nås via länkarna nedan eller i högermarginalen:

Best progressive 2010

Best progressive metal

Best jazz

Håll till godo!

10 kommentarer:

John Eje Thelin sa...

Den första är en bra lista att utgå från om man ska leta modern prog på Spotify, vilket behövs, eftersom spotify har så sopig sökfunktion. Fast jag saknar Il Tempio delle Clessidre (finns på Spottan och låg i alla fall ett tag högt på ProgArchives årslista)

Sen att jag tycker att Haken hör hemma på metallistan är en annan sak - de är väl mer progiga än många progmetallare, men det är ändå metal i botten.

Universum Noll sa...

Il Tempio delle Clessidre är nu tillfogad.

Jag tänkte faktiskt på detta som du nämner med Haken, men jag tycker att det de gör låter mer progrock än metal.

Ove, Svedala sa...

Stort tack !!!
Många nya band man inte känner till.

Universum Noll sa...

Hej Ove. Ja här finns ju en hel del att botanisera i.

John Eje Thelin sa...

Hakens yta må låta prog, men deras låtmaterial, dvs. melodik och harmonik, är dock tydligt rotat i metallen. Ofta är det ju numera så i progvärlden att det mest är ytan och strukturen som räknas. Det är lite tråkigt, tycker jag.

Nåväl, jag glömde fräckt nog att tacka för listan i förra inlägget, så därför fixar jag det nu: tack.

Universum Noll sa...

Jag tycker det är bra om genrerna flyter ihop så att man inte vet om det är progrock, metall eller rentav jazz. Mer sånt. Musikerna bryr sig i regel inte alls om vad deras musik kallas.

John Eje Thelin sa...

Ja, ja. Det där gamla argumentet: genrer är så begränsande. Det är lika dumt som att säga att det är begränsande att man vet vad C Moll innebär.

Den som bara vill spela i C Moll begränsar sig själv. Likväl den som låter sin musik anpassas helt efter en genres regler.

Men om man abdikerar ansvaret att faktiskt tänka på vad ett ord betyder, då kan man lika gärna sluta diskutera alls. Ju noggrannare man är med ett ords betydelse, desto mer användbart blir det.

Den här urvattningen av vad som är prog hjälper ingen. Det leder bara till förvirring och kommunikationsproblem.

Universum Noll sa...

På Progressive Ears har man i åratal försökt definiera vad prog är utan att lyckas. Tack och lov kommer man heller aldrig att lyckas. Ju mer man gräver ned sig i den frågan desto grumligare blir sikten.

Det fungerar inte att en gång för alla definiera något och därefter hävda det som en absolut sanning. Att definiera är att döda. Vi lever inte i en värld där allt är kvantifierbart och möjligt att precisera. Tvärtom.

Jag vill inte sätta etiketter på allt och definiera gränser, utan snararen leva med att allt flyter. Vilket är betydligt svårare, men mycket mer givande. Detta är inte att sluta diskutera. För mig leder inte detta till förvirring och kommunikationsproblem. Snarare berikar det diskussionen och öppnar upp för överraskande perspektiv.

Progrocken är inte densamma i dag som den var på 70- eller 80- talen. Och i morgon är den åter något annat. Det är i sin ordning.

Om vi en gång för alla lyckas definiera vad progrock är och vad progressiv metall är, och exakt var gränsen mellan dem går, skulle vi då ha vunnit något?

Nej, det är då diskussionen skulle upphöra!

Mattias sa...

Bra svar av UN i genrediskussionen tycker jag. Det jag ville säga var att det vore kul om listan fanns i simpelt textformat också. Jag har icke spotify och jag planerar inte att skaffa. Tack för alla fantastiska tips och nyheter som jag skulle missat totalt om jag inte hittat denna blogg!

Universum Noll sa...

Tack själv Mattias. Självkart skall listan finnas utskriven. Begriper inte att jag inte tänkte ut det själv. Den senaste listan finns redovisad på det sättet, och så kommer det att fortsätta!