fredag

Galleon svarar på frågor

image

De svenska symfoniska trotjänarna Galleon har släppt en ny platta - In The Wake Of The Moon. Galleon har varit med sedan 1985 och det nya albumet är nummer nio i ordningen.

Vad är då lämpligare än att bandet får lov att förklara sig?

Här kommer några frågor som bandet har varit vänliga nog att besvara:

1 Välkomna tillbaka i rampljuset! Hur mår Galleon?

Mycket bra! Vi är inspirerade till tusen och ser framtiden an med tillförsikt. Som varje band har vi våra toppar och dalar, och vi har väl, kan man säga för en tid sedan lyft oss ur en svacka som har varat några år. Men nu ser vi fram emot att jobba med det nya skivbolaget Aerodynamic Records och känner spänd förväntan inför vad det nya samarbetet kan innebära både för oss, skivbolaget och skivköparna.

2. Hur har den nya plattan arbetats fram?

image

På grund av att bandet är utspridd geografiskt, har vi av naturliga skäl svårt att samlas med tillräckligt täta intervall för att skapa grunden till musiken gemensamt, och tillsammans utveckla idéer till färdiga låtar. Därför har vi ansett det nödvändigt att utveckla låtarna var och en för sig. Detta för att ett album ska kunna bli klart inom ett något sånär rimligt tidsperspektiv.

Det här skiljer sig dock från album till album, och beroende på vem av oss som har flest idéer för tillfället.

Denna gång föll lotten på Ulf, som efter att ha fått tagit del av ett King Crimson album (The Power to Believe) insåg att det går att göra musik på många olika sätt. Detta är nog för övrigt första gången vi har haft mer än dubbelt så mycket material för en skiva som fått sållas bort av utrymmesskäl.

Utifrån demos har sedan varje medlem i bandet dragit sitt strå till stacken genom att bidra med sin egen infallsvinkel hur instrumenten skall spelas.

Vi råkade däremot göra ett förfärligt nybörjarfel som jag inte begriper hur vi kunde låta ske; nämligen den att spela in all musik instrumentalt innan vi ens hade någon sång, eller ens ett sång arr. Av det skälet var det nog en faslig tur att vi hade så många låtar att välja mellan, så de som hamnade på albumet var de som Göran (med bravur) lyckades snickra ihop text och melodi till. Demolåtarna som Ulf spelat in var att betrakta mer som avancerade embryon, med undantag från de instrumentala låtarna.

Vi har också en relativt ny framtoning genom en ny etablerad stämsång, som inte har varit möjlig tidigare innan Göran Johnsson anslöt sig till bandet. Han är ju inte bara trummis, men också duktig keyboardist och gitarrist. Men främst kan han sjunga och är duktig på att arrangera stämsång, vilket har lett till att både Sven och Ulf har vågat ta steget att klara strupen och stämma in i kören. Att Göran Johnsson utan problem kan traktera både det ena och andra instrumentet ger oss dessutom helt nya möjligheter att utvecklas, inte minst som liveband.

3. Hur gör ni när ni skriver musik? Gör ni jobbet tillsammans i studion? Vem står för de musikaliska idéerna? Vem gör texten?

image

Som sagt, så slumpade det sig så att arbetsgången blev på det sätt som beskrevs ovan till just denna skiva. Nästa gång kan det bli på ett helt annat sätt. Till "In the wake of the Moon" har Ulf stått för de flesta musikaliska idéerna, med Göran Fors som melodisnickare och textförfattare till de redan färdiginspelade arrangemangen.

Engines of Creation var det till större delen Göran F och Göran J som komponerade. Både tillsammans och var för sig.

image

På "From Land to Ocean" spenderade vi tre år bara till att jobba fram idéer, och vi kom väl mer eller mindre fram till att det tidsmässigt var ganska ineffektivt, så vi beslöt att ändra lite i arbetsflödet för att det inte skulle ta sådan lång tid nästa gång.

Men som med så mycket annat spelar oss slumpen allt som oftast lustiga spratt, så det tog ännu längre tid mellan "FLTO" och "EOC" tog det fyra år, men det var av andra skäl.

Tanken är att vi framledes åtminstone jobbar ut tonarter och melodier innan vi spelar in dem, för att undvika onödig möda och svordomsförspillan. Så med detta sagt kommer vi sannolikt att få höra låtar som är mer av kollaboration än vad som var fallet med "In the Wake..."

4. Kommer ni att turnera för att promota nya albumet?

Vi försöker komma i kontakt med någon form av managementbolag vars uppgift ska vara att sy ihop en lämplig turné av något slag. När detta kan bli verklighet vet vi inte, men vi vill gärna komma ut och möta publiken igen så snart det bara går, eftersom det var ett tag sedan.

5. Ni har en historia som går tillbaka till 1985. Detta är er nionde album. Går det att beskriva hur bandet och musiken har utvecklats under denna resa?

Vi har nog, till skillnad från många andra band utvecklats ganska långsamt. Vi är som sagt inne på vår nionde skiva som givits ut under en tidsperiod av cirka femton år, men eftersom klimatet milt sagt är frostigt för den här typen av musik, får vi som medlemmar i ett sådant band söka alternativa vägar att försörja oss, vilket medför att man inte kan lägga ned så mycket tid på att utvecklas i den takt man skulle vilja.

Av naturliga skäl är ju som bekant konsekvensen av detta att man måste slösa värdefull tid på att tjäna sitt levebröd snarare än att förkovra sig i musikalisk utveckling. Andra band kan i somliga fall tjäna sitt uppehälle genom att fara runt på krogar och spela covers, i syfte att finansiera en "högre" konstform, tills några år har gått och dom inser att de ändå aldrig kommer att få tid över till att utöva det dom i första hand föresatte sig.

Jag tror vi värderar det konstnärliga uttrycket framför att försörja oss på vilken musik som helst genom att slava med musik vi inte är så intresserade av. Jag säger inte att det ena är bättre än det andra, det finns både för och nackdelar med båda förhållningssätten, men detta är på det vis vi på gott och ont har valt.

Framtiden ser just inte ljusare ut heller när musikbranschen just nu läcker som ett såll genom fildelningsproblematiken. Det främjar kanske konsumenten, men det främjar definitivt inte musiken, varken på kort eller lång sikt.

6. Vilka andra grupper är ni influerade av i dag? Vad lyssnar ni själva på? Finns det några nyare progressiva grupper som ni uppskattar?

Ulf: Lyssnar f.n. mest på King Crimson som han har "återupptäckt". Nyare artister blir nog mest indie artister som t.ex. Brittiskan Imogen Heap. Ny progressiv/symfonirock har jag faktiskt ingen koll på alls...

Göran F: för tillfället lyssnar jag rätt mycket på Jeff Beck Och
Steve Hillage då jag återupptäckt dom kan man säga annars är det blandat symf,hårdrock m,m. Har tyvärr väldigt dålig koll på nyare progakter

Göran J: Influerad av: Frank Zappa, King Crimson, Tori Amos, Peter Gabriel....säkert 100 till...Lyssnar på just nu: Frank Zappa, Dredg, Paula Cole, Michael W Smith...säkert 100 till...Nyare progressivt: Beardfish, The Dear Hunter, Coheed & Cambria...definitivt inte 100 till...

Sven: influerad av Jeff Beck och ett gäng andra gitarrister
Lyssnat rätt mycket på Jeff Beck senaste tiden annars blir det mest äldre material. Och har dålig koll på nyare symf/progband

7. Har ni hunnit få några reaktioner / recensioner på "In the Wake of the Moon".

Inte nämnvärt. Jag har bara sett ett fåtal kortare recensioner på nätet som har varit lite svårtolkade. Inga på engelska hittills, bara Holländska och Tyska där det har varit både ris och ros i samma meningar.

8 Ert nya bolag heter Aerodynamic. Hur fick ni kontakt med dem och vad är det för ett bolag?

Aerodynamic Records är en underetikett till Zinc Music, driven av Stefan Polzer. Han har varit med oss sedan tidernas begynnelse känns det som. Diskussioner om att lämna Progress records började föras redan vid slutskedet av inspelningen av "Engines of Creation", men på grund av att Progress redan hade lagt ut pengar på marknadsföringen beslutade vi att fullfölja det uppdraget först.

9. I anslutning till detta - hur har inkomsterna från era album under årens lopp sett ur? Går det att försörja sig som symfonisk rockmusiker på er nivå i Sverige?

Inkomsterna på skivförsäljningen har aldrig gått att försörja sig på, det går inte idag och det kommer inte att gå i framtiden.

Anledningen till detta är flera; främst är att musikstilen i sig anses förlegad, och det går inte att dra en publik tillräckligt stor för att försörja varje individuell medlem. En annan anledning är att vi alla i bandet har blivit lite till åren och förutom att gamlingar som vi inte är särskilt attraktiva, (varken till utseende eller en ungdomsfrämjande marknad), och där de flesta av oss har familj och därmed ett försörjningsansvar, går det inte att dela med att jobba för en musikkarriär som skulle bära sig ekonomiskt.

Det nya hotet som får en eventuell framtid som betald musiker att fullständigt kollapsa är som redan berörts internet och dess nya "gratisgeneration" som har vuxit upp. Många anhängare försvarar fildelning med att det är en lysande marknadsföring, men jag kan då inte se någon fördel i att marknadsföringen blir så effektiv att själva produkten blir överflödig, eftersom det då fattas en viktig ingrediens i ekvationen för att det skall gå ihop i slutändan.

De medel vi har fått, både från skivförsäljning och spelningar har för övrigt varit tillräckliga för att åtminstone hålla oss över ytan som band. Bara sådana saker som att betala replokal, nya kablar, inspelningsutrustning etc etc kostar ju en del och där spelar de här inkomsterna en ganska viktig roll.

10. Något annat som ni vill dela med er av?

Vi hoppas att detta skall bli startskottet för en lite mer produktiv period för Galleon framöver. Vi har aldrig upphört att existera, det är bara det att det tar en sådan fasligt lång tid för oss att realisera våra produktioner, så det har tenderat att bli långt mellan varje album. Vi hoppas och tror att det ska förändras i framtiden och att vi kommer att släppa fler album tätare. Vi har som tidigare nämnts blivit begåvade med en stor portion inspiration som vi hoppas både kan sparka oss därbak men samtidigt också kanske föra in den progressiva rocken i 2010-talet.

En annan händelse som är ny för detta album är att vi har lyckats sno ihop ett par filmer med klipp från turnéer och studioinspelningar tagna från femton år tillbaka i tiden och låtit dom ackompanjeras av spår från den nya skivan.

.

Universum Noll tackar ödmjukast Galleon för dessa uttömmande och intressanta svar. Vi ser fram emot retrospektiv live-dvd och konsert 2011.