fredag

Vanden Plas: A Seraphic Clockwork (2010)

It´s only progressive metal, but I like it!

Jag försökte värja mig mot det här men det gick inte. Det här bandet är proffs ut i fingerspetsarna. Visst vimlar det av klichéer, och stundtals är det nästan lika fånigt uppblåst och teatraliskt som en ölstinn tysk strandraggare på en charterstrand. Men när Vanden Plas öser på för fullt, som i inledande Frequency, och senare i Sound Of Blood och The Final Murder, så är det bara att kapitulera villkorslöst.

Starka melodier, growlbefriad sång och som sagt ett hejdlöst ös. Ansatsen, allvaret och ambitionen imponerar.

Det här är ett konceptalbum som berättar en alternativ historia om Jesu liv och död. Berättelsen är skriven av bandets sångare Andy Kuntz som förtydligar: a journey in place and time from 16th century Rome to Jerusalem in the year 33 anno Domini. After an apocalyptic vision, the protagonist has come under the spell of an Old Testament prophecy and must travel back through the centuries to face his God-given destiny.

Historien kulminerar i den tretton minuter långa On My Way To Jerusalem, som med finstämda akustiska delar, tunga gitarriff och pompös sång blir en provkarta över vad den progressiva metallen när den är som bäst kan uppvisa i form av dynamik och dramatik.

Dream Theater med eller utan Portnoy – så länge det här tyska monstret levererar behöver vi varken hungra eller törsta.

1. Frequency 06:15
2. Holes in the Sky 05:25
3. Scar of an Angel 07:26
4. Sound of Blood 06:47
5. The Final Murder 09:53
6. Quicksilver 08:54
7. Rush of Silence 09:22
8. On My Way to Jerusalem 12:51
Bonustrack (Digipack Version)
9. Eleyson 05:34

Vanden Plas Andy Kuntz (vocals), Stephan Lill (guitar), Günter Werno (keyboards), Torsten Reichert (bass), Andreas Lill (drums)

Spotify - Vanden Plas – The Seraphic Clockwork

Köp från Record Heaven.

Bandets hemsida & Myspace