torsdag 11 mars 2010

Oves Spotify spellista

Ove tyckte att urvalet på min lista med prog- favoriter nyligen var en smula nattstånden.

Jag uppmanade honom att göra en egen, alternativ lista - vilket han hörsammade. Ove presenterar sin lista så här:

Här kommer en ihopknåpad spellista som är av min typ av 'modernare' Progg (man kan nog se min smak av Metal här inkl. instrument-onani) men tyvärr saknas mycket bra Progg på Spotify. Hittade inget alls med bla. Pendragon som TACKOLOV gästar Sweden Rock Festival i år :-)

Oves lista hittar du här - Newer Progg

Det jag själv satte störst värde på Oves lista var nog Planet X´s Alien Hip Hop. Tämligen avancerad progrock som drar åt många håll samtidigt. Intressant.

Det piggar alltid upp att få bekanta sig med band man inte visste fanns.

Jag välkomnar med varm hand fler personliga progrock listor att läggas ut här på bloggen.

2 kommentarer:

Ove, Svedala sa...

Planet X drivs av den gamle keyboardisten från Dream Theater vid namn Derek Sherinian och första gången jag hörde detta blev jag helt paff.
Detta är precis ett hopkok av allt jag gillar i progg/fusion/metal :-)

Hans andra soloskivor som går under hans eget namn är mer åt Metal-hållet med inbjudna musiker som Yngwie M, Zakk Wylde m.fl.

Ebon Peck sa...

Detta verkar intressant. Själv tycker jag att ett av banden på listan, Porcupine Tree, är det bästa som har hänt musikvärlden de senaste 10 åren.